Gymnasieelev undersøger: Indvandrerdebattens konsekvenser for de unge – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Nyheder > Alle nyheder > 2011 > 2011.12 > Forskerspirer afslutning

08. december 2011

Gymnasieelev undersøger: Indvandrerdebattens konsekvenser for de unge

FORSKERSPIRER

Uddannelsesminister Morten Østergaard har netop kåret fire talentfulde gymnasieelever som vindere af årets Forskerspirerkonkurrence. Det skete ved et arrangement på Københavns Universitet. I den samfundsvidenskabelige kategori blev Årets Forskerspire 2011 Mathilde Olhoff-Jakobsen fra Herlufsholm Skole med et forskningsprojekt om den danske indvandrerdebat.

Hvor langt kan vi tillade os at strække ytringsfriheden, når det kommer til indvandrerdebatten i Danmark? Hvor hårdt rammer de ord, vi bruger? Og hvilken konsekvens har det for unge indvandrere at vokse op midt i debatten? Det undersøger gymnasieelev Mathilde Olhoff-Jacobsen nærmere i vinderprojektet ’Den ekskluderende sprogbrug i den danske indvandrerdebat. En undersøgelse af debattens konsekvenser for unge efterkommere af indvandrere’.

Når vi for eksempel har let ved at kalde en indvandrer for en terrorist, så bruger vi ord som automatisk lukker af for en konstruktiv samtale. For hvem ønsker at gå i dialog med en terrorist? Hvis samtalen ikke længere eksisterer, så forsvinder også muligheden for at løse konflikter.

- I Danmark taler vi mere om indvandrerne, end vi taler med dem. Vi styrker den danske fællesskabsfølelse ved at udelukke en bestemt gruppe og tale dårligt om dem. Jeg vil gerne undersøge, hvordan det påvirker de unge, at tonen er så generaliserende og negativ, forklarer Mathilde Olhoff-Jacobsen som, med sit forskningsprojekt, håber at være med til at levere et nyt indspark til den måde debatten kører på.

Mathilde har formuleret sit projekt med hjælp fra professor Peter Hervik, Institut for Kultur og Globale Studier Aalborg Universitet og professor i retorik, Christian Kock, Københavns Universitet.

Når studenterhuen er i hus til sommer, har Mathilde planer om at rejse ud i verden og lave humanitært arbejde.


De øvrige tre vindere er

  • Bio/Sundhedsvidenskab:
    Slaine Freja Chaimbeul (Midtfyns Gymnasium) ’Hundeepilepsi: En ny dyremodel til genterapeutisk behandling af temporallaps-epilepsi’
  • Humaniora:
    Jeff Granhøj (Midtfyns Gymnasium) ‘Aisha in the spotlight. Representing Islam in the Danish News Media’
  • Naturvidenskab:
    Kirstine La Cour (Munkensdam Gymnasium) ’Vækst i en protocellulær membran gennem vesikelstudier’

Forskerspirer interesserer sig for samfundet

Uddannelsesminister Morten Østergaard glæder sig over, at mange af årets unge forskerspirer udviser et stort et engagement i det samfund, de vokser op i.

- Med forskerspirekonkurrencen opmuntrer vi vores unge talenter til at bruge deres viden og gå i dybden med vigtige, samfundsrelevante emner. Forskerspirerne har grebet muligheden for at få indsigt i livet som forsker, og de har alle leveret ambitiøse projekter, som er kendetegnet ved lysten til at koble forskningen direkte til konkrete behov i samfundet. Måske er det blandt dem, vi finder næste generation af dygtige forskere, som skaber innovation i Danmark og giver os ny indsigt om os selv, siger Morten Østergaard.

Projekt Forskerspirer henvender sig til elever på alle gymnasiale uddannelser med fokus på at udvikle og understøtte talenter og gerne også inspirere dem til at vælge forskervejen. Gymnasielever fra hele landet deltager, ligesom forskere fra alle landets universiteter og private virksomheder er med til at vejlede eleverne fra den gode idé til endeligt projektforslag. Konkurrencen mellem projekterne er hård, og der kåres én vinder i hver af de fire kategorier: Samfundsvidenskab, naturvidenskab, humaniora og bio/sundhedsvidenskab.