Årets Forskerspirer 2014 går overraskende veje – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > Årets Forskerspirer 20...

17. november 2014

Årets Forskerspirer 2014 går overraskende veje

Forskerspirer

Fire talentfulde gymnasieelever er netop kåret som vindere af Projekt Forskerspirer 2014 på Københavns Universitet. Undervisningsminister Christine Antorini, der overrakte prisen, var imponeret over deltagernes idérigdom. Blandt vinderne var så utraditionelle projekter som en humanistisk løsning på bøvl med matematikken samt en metode til at måle om intelligensfremmende midler virker.

Her ses de fire vindere af Årets Forskerspirer sammen med undervisningsminister Christine Antorini og rektor Ralf Hemmingsen.

Fire gymnasieelever blev i dag kåret som vindere af den landsdækkende talentudviklingskonkurrence Projekt Forskerspirer 2014 på Københavns Universitet. De fire er udvalgt blandt 132 idérige projekter, og kåringen er kulminationen på otte måneders hårdt arbejde med at udvikle et vaskeægte, nyt forskningsprojekt ved siden af det almindelige gymnasieliv. Undervisningsminister Christine Antorini overrakte prisen, og hun udtrykte stor beundring over deltagernes idérigdom og innovative evner.

- Projekt Forskerspirer giver gymnasieelever mulighed for at afprøve deres talent og åbner døren ind til den verden, de kan blive en del af på en videregående uddannelse.  Jeg er imponeret over de unges evne til at tænke ud af boksen, og deres ihærdige indsats for at få idéerne ført ud i livet. Det er netop den innovative tankegang, som gymnasierne skal fremme, så eleverne får lyst til tage en videregående uddannelse, siger undervisningsminister Christine Antorini.

Vinderne får ikke blot en fornem blåstempling af deres akademiske potentiale. De vinder også 20.000 kroner hver til at gennemføre deres projekt og udleve drømmen om, at arbejde som forsker.

Filosofisk metode gør matematik lettere

Clara Guttman Andersen har vundet prisen som Årets Forskerspirer i kategorien Humaniora.

Mange skoleelever kæmper en hård kamp med at knække koden, når de skal arbejde med matematiske beviser på de højere klassetrin. Det har vinderen inden for humaniora, Clara Guttman Andersen, fundet en utraditionel løsning på. Hun har udviklet et undervisningsforløb, der bruger filosoffen Toulmins berømte argumentationsteori til at gennemskue beviserne.

- Det har længe undret mig, at det var så svært at udføre matematiske beviser, og da jeg mødte den humanistiske argumentationsmodel, slog det mig, at den kunne bruges til at forberede de ældste folkeskoleelever på den matematiske bevisførelse, der anvendes i gymnasiet. Den akademiske tilgang til problemerne har været en øjenåbner, og det har været inspirerende at arbejde sammen med rigtige forskere, siger Clara Guttman Andersen, der går i 3g på Vordingborg Gymnasium & HF.

Den originale idé vinder

- Vinderen har lavet et selvstændig og originalt projekt, som er præget af en indgående faglig forståelse og sikkerhed. Projektet har en fin balance mellem akademiske overvejelser og elevens erfaring med de vanskeligheder, der kan være forbundet med at lære og lære nyt, siger dommer Mette Jørgensen om Clara Guttman Andersens projekt. Læs vinderprojektet i humaniora: Ræsonnement i og uden for det matematiske domæne.

Clara Guttman Andersen har ligesom de øvrige deltagere samarbejdet med en forsker fra et af landets universiteter, som de selv tager kontakt til. Forskerspirerne bliver undervist i akademisk skrivning og læsning på to seminarer afholdt af Københavns Universitet og Aarhus Universitet, men det er i samarbejdet med forskerne, at det udmøntes i konkret arbejde.  Et panel af seks forskere indenfor de fire kategorier Samfundsfag, Sundhedsvidenskab, Naturvidenskab og Humaniora har bedømt projekterne.

Intelligensmåling, demokrati og kantede hvirvelstrømme

Også vinderne inden for Sundhedsvidenskab, Samfundsvidenskab og Naturvidenskab imponerede med særdeles originale projekter og idéer. De tre andre vindere er:

Sundhedsvidenskab

Josefine Lærke Jørgensen fra Svendborg Gymnasium og HF med projektet
Forbedret intelligens påvist ved hjælp af transfer-effekt

Samfundsvidenskab

Kirstine Rysbjerg Munk fra Aurehøj Gymnasium med projektet
Demokratiets udfordring: De unge zappere – fra sofa til stemmeboks?

Naturvidenskab

Asbjørn Bækgaard Lauritsen fra Frederiksberg Gymnasium med projektet
Polygonstrukturer i hvirvelstrømme

Undervisningsminister Christine Antorini og rektor Ralf Hemmingsen, KU, var værter for dagens arrangement.

Kontakt

Projektkoordinator
Marianne Bjerregaard
Tlf.: 35 33 23 70