Almindeligt dansk insekt forsvarer sig med cyanid og klister – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > Almindeligt dansk inse...

16. marts 2016

Almindeligt dansk insekt forsvarer sig med cyanid og klister

Larver

Den udbredte seksplettede køllesværmers larver har et overraskende stærkt forsvar mod fjender, der inkluderer cyanid og klister. Det har forskere fra blandt andet Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet kortlagt og fået resultaterne publiceret i Natures videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.

En af de seksplettede køllesværmeres larver med forsvarsdråber. Foto: Institut for Plante- og Miljøvidenskab

Måske har du set den flotte rød-sorte seksplettede køllesværmer eller de grønne larver med de karakteristiske sorte pletter i grøftekanten eller på marken? Men du havde nok næppe forestillet dig, at de små larver er klar til at forsvare sig mod angreb med både den kvælende gift cyanid og med klister.

”Når en larve bliver angrebet af for eksempel myrer frigiver den nogle dråber, som vi har fundet ud af har hele tre funktioner. For det første smager de bittert, og hvis det ikke er afskrækkende nok, krystalliserer dråberne pga. deres høje indhold af proteiner og sukker, så de bliver mere og mere klistrede, og for eksempel klistrer myrernes følehorn og ben sammen,” fortæller lektor Mika Zagrobelny fra Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet, og bliver suppleret af kollegaen professor Søren Bak:

”Og ikke mindst udløses der en eksplosion af cyanid fra dråberne, hvis de kommer i kontakt med larvernes ’blod’ – altså hvis larven bliver såret – eller hvis larven eller dråberne bliver spist og kommer i kontakt med fjendens egne kropsvæsker.”

Super godt forsvarssystem
Larverne kan selv producere cyanid, men optager og ophober det ellers fra planten kællingetand, som er dens fødekilde og som også forsvarer sig med cyanid.

”Vi troede først, at dråberne kun var et kemisk forsvar, men vi fandt altså ud af, at de har flere funktioner, og at cyanid først bliver udløst som en sidste løsning,” siger Søren Bak, og Mika Zagrobelny fortæller:

”Vi havde godt bemærket, at vi blev klistrede, når vi samlede larverne ind ved Taastrup, så vi testede med blandt andet nogle myrer fra instituttets parkeringsplads, og fandt altså ud af, at dråberne er et super godt forsvarssystem, for hvis ikke bitterheden er nok, kan det være, at klisteret stopper dem, og hvis intet andet nytter, er der altid cyanidfrigivelsen.”

Videnskabelig artikel
Arbejdet er en del af projektet ’Udviklingen af kemisk forsvar hos sommerfugle og møl’, der er støttet af Det Frie Forskningsråd | Natur og Univers, der ledes af professor Søren Bak fra Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet og udføres i samarbejde med en række nationale og internationale partnere. Professor Søren Balling Engelsen og post doc Bekzod Khakimov fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet har eksempelvis udført de kemiske analyser af dråberne.

Resultaterne er publiceret i Natures videnskabelige tidsskrift Scientific Reports med titlen ’Lepidopteran defence droplets - a composite physical and chemical weapon against potential predators’. Artiklen kan læses her.

Se en video fra forsøget