Immunsystemet kan bruges til tidlig kræft-diagnostik – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > 2010 > 2010.3 > Immunsystemet kan brug...

14. marts 2010

Immunsystemet kan bruges til tidlig kræft-diagnostik

Professor Henrik Clausen

Professor i glykobiologi Henrik Clausen fra Institut for Cellulær og Molekylær Medicin på Københavns Universitet modtager årets Novo Nordisk pris på 1,5 mio. Henrik Clausen får prisen for sine banebrydende studier af de sukkerstoffer, der beklæder livets grundlæggende byggestene. Det er forskning som har ført til nye gennembrud indenfor bl.a. tidlig og livsreddende diagnostik af kræft.

Livets sprog

Livets Første Sprog, det menneskelige genom, indeholder kun ca. 25 000 gener. Ikke stort mere end antallet for mus og fluer, og slet ikke nok til at få cellen og hele kroppen til at fungere. Genernes primære opgave er da også at være opskrifter for Livets Andet Sprog, proteomet, livets byggeklodser på omtrent 100 000 proteiner.

Efter en celles DNA har dannet et givet protein, får det påsat forskellige, komplekse sukkerstoffer, som giver proteinet sin endelige identitet og dermed opgave i kroppen.

- Da hvert protein kan få sat et eller flere ud af 1000 forskellige sukkerstoffer på sig, bliver Livets Tredje Sprog, glykoproteomet, enormt omfangsrigt og varieret, fortæller professor Henrik Clausen.

- Mange forskellige sukkerstoffer kan binde sig til det enkelte protein, og hver for sig giver de proteinet helt nye funktioner, siger professor Henrik Clausen.

Et sukkerstof afgør blodtypen

Forskellen på blodtyperne A, B, AB og O er eksempelvis et enkelt sukkerstof. Type-A har ét sukker, type-B et andet, type-AB begge, mens type O helt mangler.

- Hvis du fx er blodtype A, så vil dit immunsystem opfatte blodtype-B-sukret som et farligt fremmedlegeme. Der er kun én sukkerknald til forskel. Vi har fundet de gener, der bestemmer folks blodtype, og udviklet enzymer, der fjerner blodtype-sukkeret. Vi kan i dag lave alle slags blod om til blodtype O, som alle kan tåle ved en transfusion, fortæller Henrik Clausen.

Kræftceller producerer forkerte glykoproteiner

Henrik Clausen leder Copenhagen Center for Glycomics, og forskere herfra har netop publiceret et banebrydende proof-of-concept studie, et studie som viser forskningsmæssig anvendelighed indenfor tidlig diagnostik af kræft i det anerkendte videnskabelige tidskrift Cancer Research.

- Når en cancercelle har skabt et protein, og skal beklæde det med sukre, så bliver resultatet anderledes end for en rask celle, forklarer Henrik Clausen, og det betyder, at immunsystemet reagerer og danner antistoffer rettet mod det anderledes glykoprotein.

Immunsystemets reaktion kan bruges til tidlig cancer-diagnostik

Det absolut vigtigste redskab mod kræft er tidlig diagnose, og derfor gik forskerne ved Copenhagen Center for Glycomics i gang med at udvikle en biochip, så man kan anvende immunsystemets reaktion på cancer-glycoproteiner som en biomarkør, en biologisk testmetode, for kræft.

- Pointen er, at en tidlig lille tumor ikke producerer anderledes glykoproteiner nok til, at man kan påvise dem i blodet, fortsætter Henrik Clausen.

- Men immunsystemet reagerer til gengæld på fremmedlegemer selv i meget små mængder. De stimulerer immunsystemet og laver antistoffer rettet mod de "fremmede" glykoproteiner i større mængder i blodet, og vi kan bruge disse antistoffer som en meget tidlig biomarkør for kræft. Det har vi netop publiceret. Vi skal nu udvikle biochip-teknologien, så den kan påvise mange flere antistoffer og forhåbentlig komme ud i klinikken til patienterne. Og her er det, at vi er yderst taknemmelige for den gavmilde donation fra Novo Nordisk til det videre arbejde, siger Henrik Clausen.

Dekan ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Ulla Wewer, glæder sig på Henrik Clausens vegne.

- Glykoproteomet er helt afgørende for vores forståelse af, hvordan organismen fungerer, siger Ulla Wewer, og fotsætter:

- Alt på vores cellers overflade, både proteiner og lipider er beklædt med sukre, de spiller en afgørende rolle i immunsystemet og for, hvordan celler bindes i væv og bliver transporteret rundt i kroppen. Henrik Clausen og hans kollegers proof-of-concept-studie viser samtidig, hvor stor en rolle glykoproteomet spiller for sygdomme som kræft.

Perspektiverne i Henrik Clausens forskning er så store, at han nu modtager den prestigefulde Novo Nordisk Pris 2010 på 1.500.000 kr. Prisen omfatter en forskningspris på 1.000.000 kr. samt en personlig hæderspris på 500.000 kr.

Prisen uddeles af Novo Nordisk Fonden lørdag den 8. maj.