07. maj 2010

Hvem vinder valget?

Der skal være folketingsvalg i Danmark inden udgangen af november 2011. Spindoktorer, journalister og kommentatorer står i kø for at bedømme form og substans ved enhver politisk udmelding. Er Løkke sur? Kan Thorning stå distancen? Er Villy en vendekåbe? I sig selv relevante spørgsmål, men lige under denne ivrige spin-fejde gemmer sig en mere grundlæggende kamp mellem partierne. De politiske partier er nemlig i gang med at finde og afprøve de nye våben, der skal vinde den næste krig. Er svaret alene sindrige spindoktorer og vitaminrige politiske udspil? Næppe.

- Ny forskning i danske partier viser, at vi skal lede helt andre steder for at finde kamppladsen ved næste folketingsvalg. Partierne arbejder med at vinde slaget ud fra en drejebog, der er inspireret af ideer fra marketing, siger forsker i politisk marketing Sigge Winther Nielsen fra Institut for Statskundskab.

Fokus er nu på detaljerede vælgerdata, direkte kanaler til borgerne udenom medierne og en opbygning af langsigtede "venskaber" med vælgerne. Den klassiske dag-til-dag kamp om dagsorden i massemedierne er på vej ned og en interaktiv forbrugermodel for politisk kommunikation på vej ind.

Konferencen

I denne første konference om politisk marketing på dansk grund løfter flere eksperter sløret for en hel ny værktøjskasse, som de politiske organisationer med famlende bevægelser er begyndt at bruge. Phil Harris, verdens førende forsker inden for politisk marketing, deltager i konferencen sammen med Majken Schultz, professor i branding fra Copenhagen Business School, og Jørgen Goul Andersen, professor i statskundskab fra Aarhus Universitet.
Alle talere vil søge nye dybder i forståelsen af politiske organisationers spæde forsøg på at sammenblande politik og marketing.

Bag konferencen står Sigge Winther Nielsen, forsker i politisk marketing på Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet og Mads Christian Esbensen ekstern lektor på Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet og en del af kommunikationsbureauet JKL Group.

Den offentlige del af konferencen finder sted den 11. maj kl. 15.30 - 17.30 i Chr. Hansen Auditoriet, Center for Sundhed og Samfund, Øster Farimagsgade 5, København K.
Det er en række begrænsede pladser. Tilmelding foregår ved at udfylde den online tilmeldingsformular.

Konferencen vil foregå på Engelsk.