Undervisning - live fra laboratoriet – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > 2010 > 2010.7 > Undervisning - live fr...

01. juli 2010

Undervisning - live fra laboratoriet

Professor Mette Rosenkilde

Forskningsbaseret undervisning

På det Sundhedsvidenskabelige Fakultet underviser professor Mette Rosenkilde i farmakologi. Udover at give de medicinstuderende, tandlægestuderende og humanbiologerne et indblik i behandlingsprincipperne bag lægemidler, giver hun dem samtidig et indblik i sin egen farmakologiske forskning.

Helt specifikt drejer Mette Rosenkildes forskning sig om en stor gruppe signalantenner i kroppens celler, de såkaldte 7TM-receptorer, som spiller en afgørende rolle for organismens interne kommunikation.

De findes i alle dyreceller, både hos fx insekter, slimdyr, elefanter og mennesker, og hos både fler- og encellede organismer. Som mange andre forskere blev Mette Rosenkilde fanget af videnskaben, mens hun stadig læste medicin. Hun har gennem hele karrieren studeret 7TN-receptorerne - især deres betydning for immunsystemet.

Nyeste viden supplerer bøgerne

Inddragelsen af den seneste forskning i undervisningen er vigtig. Der opstår en dynamisk undervisning, når lærebøgerne suppleres af den nyeste forskning, fortæller Mette Rosenkilde:

- At undervise er ekstremt inspirerende, og det er særligt fantastisk, når man kan undervise inden for sit eget forskningsområde. De fleste studerende synes, at undervisning der bygger på rigtig forskning, direkte fra laboratoriet, er vældigt spændende. Viden fra lærebøgerne bliver suppleret med den nyeste viden om igangværende og kommende opdagelser. De studerende kan blive inspireret af - og få en forståelse for - den videnskabelige metode, og på den måde kan de selv komme i gang med forskningen allerede som studerende. Jo tidligere, jo bedre!

Forskeren blev selv fanget ind

Mette Rosenkildes egen ph.d. blev skrevet midt i 90'erne, da forskerne netop havde afsløret, hvordan HIV trænger ind i immuncellerne.

- Det sker ved, at HIV bruger cellernes 7TM-receptorer som landingsbane, forklarer hun. Jeg undersøgte derfor, om det var muligt at blokere disse receptorer på immuncellerne, så virusen ikke kunne "lægge til".

En af disse såkaldte 'entry-hæmmere', som Mette Rosenkilde og kollegerne beskrev frontløberen for for 15 år siden, anti-hiv-stoffet Maraviroc, kom gennem fase 3 i 2007. Andre lægemidler er stadig undervejs i de kliniske tests.

I dag er Mette Rosenkildes forskning rettet mod andre aspekter af immunsystemets brug af 7TM-receptorer. Blandt andet undersøger hun, om forskellige typer herpes-vira i tidernes morgen "kaprede" receptor-gener fra mennesket, og omprogrammerede dem, for lettere at kunne skjule sig.

Inspirer de studerende

- Undervisningen er mindst lige så vigtig som vores forskning, siger hun. Og jeg synes det er inspirerende og rigtigt sjovt at diskutere vores nyeste forskningsresultater fra laboratoriet med de unge i auditoriet, både så vi som forskere lærer at formidle, og fordi vi får rigtig mange gode ideer fra de unge. Samtidig er vi glade for at være med til at inspirere den næste generation af forskere, som jo sidder derude i salen, netop som vi selv gjorde engang.

Og så er forskningsbaseret undervisning ikke noget nyt på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet:

- Forskningsbaserede uddannelser og -undervisning er næsten lige så gammel som universitetet selv, fortæller prodekan for uddannelser på SUND, Hans Henrik Saxild. Det er særkendet ved et universitet, at undervisningen gives af aktive forskere, som underviser i deres speciale og andre basale fagområder. Den gode forskningsbaserede undervisning udemærker sig ved, at underviseren, med sin dybe viden, kan perspektivere selv ganske elementært stof, så den studerende får noget ekstra med sig fra auditoriet.