Slidte celler øger risikoen for hjerteanfald og tidlig død – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > 2012 > 2012.2 > Slidte celler øger ris...

16. februar 2012

Slidte celler øger risikoen for hjerteanfald og tidlig død

Epidemiologi

Alle kroppens celler er udstyret med et slags klippekort, som bliver kortere med alderen, men også gennem livsstilsvalg som for eksempel rygning og fedme. Som livet går bliver klippekortet dermed kortere og forskere har længe ment, at denne forkortelse øger risikoen for hjerteanfald og tidlig død. Nu har to store, danske befolkningsundersøgelser vist denne sammenhæng og giver fremadrettet læger en måde at teste en persons faktiske, cellulære alder.

Professor Børge Nordestgaard forklarer i videoen om det nuværende studie og de nye resultater. Credits: Speak: Lasse Foghsgaard. Kamera: Carl Hagman og Tue Nielsen. Produktion og tilrettelæggelse: Tue Nielsen og Lasse Foghsgaard, Experimentarium.

- Risikoen for hjerteanfald og død er til hvadenten dit livsklippekort er kort på grund af alder eller livsstil, siger klinisk professor i genetisk epidemiologi Børge Nordestgaard fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Han er desuden overlæge på Herlev Hospital, hvorfra han og kollegerne udfører Herlev/Østerbroundersøgelsen på titusindvis af danskere over flere årtier.

Blodprøver bliver analyseret på Herlev Hospital. Foto: Københavns UniversitetDårlig livsstil ælder kroppen som tidens gang

Det nuværende studie omfattede næsten 20.000 mennesker, hvor forskerne fulgte nogle af dem i næsten 19 år - og konklusionen var klar: Var ens klippekort brugt, så steg risikoen for hjerteanfald og tidlig død med henholdvis 50 % og 25 %. Længden af klippekortet, beskriver længden af såkaldt telomerer, som er små "caps" på vores kromosomer, hvis formål er at beskytte dem under celledeling. Delingen forkorter telomererne, og derfor kan et menneskes alder ses i den telomeriske længde.

- Vi har længe vidst, at rygning og fedme øger risikoen for hjerteanfald, fortsætter Børge Nordestgaard.

- Vi har nu vist, at det er som vi formodede - nemlig at den øgede risiko skyldes det korte telomeriske klippekort. Så man kan sige, at rygning og fedme ælder kroppen lige så sikkert som tidens gang.

Hver fjerde dansker har misbrugt sit livsklippekort

Studiet afslørede samtidig, at hver fjerde dansker har formået at overforbruge sit telomeriske klippekort så meget, at de vil dø før deres tid. Deres risiko for hjerteanfald er også øget med 50 %.

- Fremtidige studier skal nu afgøre den faktiske molekylære mekanisme, som får den korte telomeriske længde til at at forårsage hjerteanfald, siger Børge Nordestgaard.

- Forårsager det ene det andet, eller er kort telomerisk længde og hjertetilfælde resultater af en tredje - endnu ukendt - mekanisme?

Blodprøve hos lægen kan give krops-alder

Et andet perspektiv af studiet er en simpel blodprøve, som privatpraktiserende læger kan bruge til at afsløre en persons telomeriske længde og dermed det cellulære slid og faktiske alder.

Studiet "Short Telomere Length, Myocardial Infarction, Ischemic Heart Disease, and Early Death" udgives i trykt udgave i tidsskriftet Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology publiceret af American Heart Association den 16. februar 2012.