Proteincentret får topforsker som ny direktør – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > 2012 > 2012.3 > Proteincentret får top...

01. marts 2012

Proteincentret får topforsker som ny direktør

Proteincenter

Den 1. april får Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research (CPR) på Københavns Universitet ny chef. Den nye direktør professor Jiri Lukas kommer fra en lederstilling hos Kræftens Bekæmpelse og som chef for Grundforskningsfondens Center for Genotoksisk Stress (GENOTOXIC), og skal være med til at styrke og udbygge proteincentret, der efter det blev etableret i 2007, nu er klar til at skrue helt op for forskningsaktiviteterne.

- Vi har bevidst valgt en ny direktør med en meget tung forskningsprofil, fordi proteincentret nu går fra opstartsfasen og fokus på infrastruktur og opbygning af forskningsmiljøer, til fase 2, hvor der er fuldt fokus på forskningsaktiviteterne, siger professor Matthias Mann fra proteincentret.

– Derfor bliver den nye direktørs vigtigste jobs både at videreudvikle og lede centret, udføre selvstændig, banebrydende forskning og samtidig være mentor for centrets forsknings-gruppeledere, så centret og dets forskning placeres på højeste internationale niveau. Som direktør for centret vil Jiri Lukas have det øverste ansvar for centrets forskning, strategi og udvikling, men også for den administrative og operationelle drift samt udvikling.

Center med fokus på livets byggesten

Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research (CPR) ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet studerer livets grundlæggende byggesten, proteinerne. Opgaverne omfatter beskrivelser af de hundredtusindvis af proteiner, vores dna skaber til vedligehold, reparation og signallering i kroppen, og hvordan fejl i disse mekanismer påvirker sundhed og sygdom.

Jiri Lukas studerer kromosomernes opførsel ved celledeling og efter dna-skader, og især fokuserer han på, hvilken rolle disse mekanismer spiller i sygdomme, der skyldes genetisk ustabilitet, så som cancer. På sigt arbejder han på at udvikle visualiserings-redskaber, der i real-time mikroskopi kan vise, de proteiner en levende celle producerer fra sit dna.

- Vi er rigtig glade for at have rekrutteret Jiri Lukas som ny direktør, understreger Matthias Mann:

– Jiri Lukas har modtaget adskillige prominente og betydningsfulde priser for sin forskning, og er forfatter/medforfatter på så stort et antal publikationer og artikler i de store tidskrifter, at han uden tvivl placerer sig i den øverste procentdel af topforskere både nationalt og internationalt, fortsætter Matthias Mann.

Dekan Ulla Wewer fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet tilføjer, at ansættelsen af Jiri Lukas er af stor betydning for proteincentrets fortsatte udvikling.

Ny direktør imponeret over CPR-forskernes engagement

Jiri Lukas er 50 år og har en ph.d. i biologi fra Czech Academy of Science, og arbejdede senere i Oxford med nobelprisvinderen Paul Nurse og med Giulio Draetta i Heidelberg. Om stillingen som ny direktør for CPR siger Jiri Lukas:

- Proteinforskning er en yderst konkurrence præget forskningsdisciplin, hvor det er svært at gøre sig gældende på internationalt plan. Novo Nordisk Fonden og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet har ved at integrere proteomics og bioinformatik i CPR skabt et stærkt fundament til at bedrive proteinforskning i verdensklasse.
Ved at bibringe min egen ekspertise inden for studier af genom integritet, ønsker jeg at videreudvikle CPR til et knudepunkt for proteinforskning, som huser alt lige fra basal proteinkemi til at belyse defekter i proteinerne og deres indflydelse på sygdomme hos mennesker.

- Jeg er især imponeret over det store engagement og videnskabelige tilgang som ​​centrets gruppeledere har til deres forskning. Sammen med CPR’s enorme teknologiske og analytiske force, er vi i en unik position til at udvikle centret til en forskningsinstitution af en sådan kaliber, at alle ambitiøse proteinforskere ønsker være en del af dette i løbet af deres karriere. Jeg er meget ivrig efter at arbejde med mine nye kolleger for at nå dette mål.