Ny biokemisk testmetode gør forskere klogere på kolesterol – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > 2012 > 2012.5 > Ny biokemisk testmetod...

16. maj 2012

Ny biokemisk testmetode gør forskere klogere på kolesterol

Det gode kolesterol

Forskere har ved hjælp af en ny testmetode fået bedre kendskab til de biokemiske mekanismer, der giver rod i fedtstofskiftet og forårsager hjertekarsygdomme. Det langsigtede mål er hurtige og mere præcise diagnosticeringsmuligheder. Forskningsresultaterne er netop publiceret i det anerkendte tidsskrift PNAS.

Sukkermolekyler dekorerer kroppens byggesten – proteinerne – og de påklistrede molekyler rummer på flere måder nøglen til proteinernes livsvigtige funktioner i organismen. Forskere på Copenhagen Center for Glycomics har i et nyt studie offentliggjort i PNAS undersøgt et særligt enzym, der har betydning for den biokemiske dekorations-proces: Forskere er tættere på at forstå kilden til det gode kolesterol

– I vores forsøg har vi lammet enzymets funktion i humane leverceller og dermed fundet frem til proteiner, der ikke længere er dekoreret med sukker. En række af disse proteiner er afgørende for kolesterol- og fedtstofskiftet og dermed for niveauet af det gode kolesterol i blodet, siger postdoc Katrine Schjoldager fra Copenhagen Center for Glycomics på Københavns Universitet og forklarer perspektiverne i de nye forskningsresultater:

– På lang sigt vil vi kunne måle niveauet af disse proteiner i en blodprøve og på den måde udvikle præcise diagnostiske værktøjer, som kan screene for, hvem der har risiko for at udvikle hjertekarsygdomme.

En mutation i dét gen, der koder for det særlige enzym GalNAc-transferase (T2), kan altså indikere, at man har et (for) lavt niveau af det gode HDL-kolesterol i blodet og dermed øget risiko for udvikling af hjertekarsygdomme. Forskerne forstår ikke de biologiske mekanismer til bunds, men det nye studie er endnu et lille skridt på vejen.

Sukker giver ny viden om sundhed og sygdom

Nøglen til de helt store erkendelser inden for sundhed og sygdom ligger ikke kun gemt i den menneskelige dna-kode. De proteiner, som generne koder for, spiller også en vigtig rolle. Ikke mindst de påklistrede kæder af sukkerstof, som giver proteinerne identitet og sørger for vigtige funktioner i den menneskelige organisme:

– Vi ved i dag, at såkaldt glykosylering af proteiner, er afgørende for deres egenskaber. Proteinet tager så at sige farve efter de påklistrede sukkermolekyler, og et manglende led i kæden kan forårsage dysfunktioner i proteinet og dermed sygdomstilstand, fortæller Katrine Schjoldager

Ny metode baseret på simple cells

T2 er ét medlem ud af en stor familie på tyve enzymer. Hvert enzym har specifikke egenskaber og forskerne har i den nye artikel i PNAS – Proceedings of the National Academy of Sciences undersøgt, hvilken rolle T2 spiller for kroppens fedtstofskifte og kolesterolniveau:

– Kort fortalt har vi udviklet såkaldte simple cells, som gør det muligt at ’slukke’ for de tyve enzymer ét ad gangen og spørge cellen, hvad der så sker. Det er en videreudvikling af en banebrydende metode, som vi offentliggjorde i Nature Methods i 2011, slutter Katrine Schjoldager.

Katrine Schjoldager, mobil: 29 92 36 49