Sukkersyge kan skyldes tarmbakterier – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > 2012 > 2012.9 > Sukkersyge kan skyldes...

26. september 2012

Sukkersyge kan skyldes tarmbakterier

TARMFLORA OG TYPE 2-DIABETES

Undersøgelser af tarmbakterier hos mennesker kan bruges til at karakterisere en lang række sygdomme. Ny forskning viser, at sammensætningen af tarmfloraen kan spille en vigtig rolle for udvikling af type 2-diabetes. Resultaterne fra det europæisk-kinesiske forskningssamarbejde er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Over en kvart million danskere har fået diagnosen type 2-diabetes, og forskerne skønner, at næsten lige så mange lider af sygdommen uden at vide det. Nu viser ny forskning, at din tarmflora sladrer om type 2-diabetes.

– Vi har vist, at der hos mennesker med type 2-diabetes er en overvægt af patogene, det vil sige sygdomsfremkaldende, bakterier i tarmfloraen. Og vi ser en øget mængde af de bakterier, som hindrer nedbrydning af frie radikaler i kroppen. Samtidig kan vi se en forringelse af de ’gode’ butyrat-producerende bakterier. Butyrat er en vigtig energireserve for celler i tarmsystemet – og er særlig vigtig for de celler, der holder tarmvæggen sund og stærk, fortæller Jun Wang, der er videnskabelige leder på BGI og professor ved Biologisk Institut og Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research på Københavns Universitet.

Se video, hvor professor Jun Wang og professor Oluf Borbye Pedersen forklarer de netop offentliggjorte resultater fra det kinesisk-europæiske samarbejde.

Vigtige tarmbakterier

Vi bærer hver især rundt på intet mindre end 1.5 kilo bakterier i tarmsystemet – bakterier som er af afgørende betydning for vores sundhed og velbefindende. Normalt lever bakterierne i fin balance, men hvis balancen skrider, har det indvirkning på vores helbred. I det nye studie har forskerne undersøgt tarmfloraen hos 345 kinesere, heraf 171 med type 2 diabetes og her påvist tydelige biologiske markører, der i fremtiden kan bruges til hurtigere og tidligere diagnosticering.

Resultaterne, der netop er publiceret i tidsskriftet Nature, viser desuden, at mennesker med type 2-diabetes har et mere fjendtligt bakteriemiljø i tarmen, som øger risikoen for resistens over for forskellige slags medicin.

Lignende undersøgelser er allerede foretaget på danske type 2 diabetes patienter, hvor man igen har fundet en betydelig ubalance i tarmbakteriernes funktion og sammensætning. Danske studier er også på vej hvor man vil se om tarmbakterierne er unormale allerede hos personer med stor risiko for udvikling af diabetes.

- Og til mus vil vi transplantere tarmbakterier fra sukkersygepatienter for at undersøge om musene derefter udvikler diabetes - fortæller en anden af forskningslederne bag undersøgelsen, professor Oluf Borbye Pedersenfra Lundbeckfondens Medicinske Genomcenter, LuCamp, på Københavns Universitet.

Internationalt forskerteam undersøger tarmflora

Et internationalt samarbejde mellem blandt andet flere forskergrupper fra Københavns Universitet og BGI har i de seneste år præsteret flere gennembrud inden for den såkaldte metagenom forskning.

I EU forskningsprojektet MetaHIT har forskerne på mennesker fra Danmark og Spanien påvist mere end 3,3 millioner tarmbakterie gener. De kan have afgørende betydning for forståelsen – og behandlingen – af en lang række alvorlige sygdomme. Det nye fund er derfor en vigtig brik i det store internationale forskningsarbejde, der beskæftiger sig med samspillet mellem tarmbakterier og helbred, siger professor Karsten Kristiansenfra Biologisk Institut på Københavns Universitet - I vores samarbejde i MetaHIT projektet, der involverer et stort antal europæiske og kinesiske forskere, har vi opnået ny vigtig viden om sammenhængen mellem tarmflora og helbred. De nye fund fortæller om en mulig sammenhæng mellem type 2-diabetes og tarmfloraen hos kinesere, siger professor Karsten Kristiansen fra Biologisk Institut på Københavns Universitet, og tilføjer:

- Det er vigtig at pointere, at vores fund fortæller om en sammenhæng. Det store spørgsmål er nu, om disse forandringer i tarmens bakterier kan medvirke til udviklingen type 2-diabetes eller om disse forandringer blot afspejler, at de pågældende personer lider af type 2-diabetes´.

Læs den videnskabelige artikel i tidsskriftet Nature.