Forskere opdager hemmelighed bag kræftsvulster – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > 2013 > 2013.1 > Forskere opdager hemme...

30. januar 2013

Forskere opdager hemmelighed bag kræftsvulster

KRÆFTBEHANDLING

Forskere fra Center for Sund Aldring ved Københavns Universitet har fundet et stof, der blokerer for det protein, som er en forudsætning for nogle kræftsvulsters vækst. De nye resultater, som netop er publiceret i tidskriftet Chemistry and Biology, kan vise sig at få en betydning i behandlingen af visse kræfttyper.

Den nye opdagelse har potentialet til at føre til en behandling, som kan standse visse kræftsvulsters vækst. Her ses en kræftcelle.

En gruppe forskere fra Københavns Universitet har gjort en vigtig opdagelse, der kan få betydning for fremtidens kræftbehandling. Det drejer sig om det såkaldte BLM-protein, som er kendt for at spille en vigtig stabiliserede rolle i forbindelse med celledeling, hvor det medvirker til at forhindre udvikling af kræft.

Men paradoksalt nok har visse typer af kræftsvulster også brug for BLM-proteinet for at vokse. Det gælder typisk osteosarkomer – ondartede kræftsvulster, som forekommer i knoglevæv.

Forskerne har nu for første gang været i stand til at slukke for BLM-funktionen i celler ved hjælp af en hæmmer kaldet ML216. Denne hæmmer forhindrer specifikt celler, der er afhængige af BLM-funktionen i at dele sig, og går dermed uden om celler, der ikke indeholder BLM-proteinet. Det betyder helt forenklet, at man kan sætte ind mod BLM-proteinet de steder, hvor det hjælper kræftsvulster til at vokse.

Et skridt nærmere behandling af kræftsvulster

Professor Ian D. Hickson, som har stået i spidsen for forskningen ser gode muligheder i de nye resultater:

- Kræftsvulster som sarkomer, og især osteosarkomer, er berygtede for være at vanskelige at behandle. Men fundet af den forbindelse, der blokerer for BLM-proteinet, har potentialet til at føre til en behandling, som kan standse disse kræftsvulsters vækst, Siger Ian Hickson.

Ian Hicksons forskerteam arbejder nu med at finde andre kemisk beslægtede hæmmere, som er mere potente og egnede som udgangspunkt for et lægemiddel.

- Så snart vi har forbindelsen i den rigtige form, er det næste skridt at afprøve den på mus og derefter, hvis alt går efter planen, at fortsætte til den kliniske forsøgsfase. Der vil dog gå adskillige år, inden en egentlig behandling er klar, siger han.

Center for Sund Aldring blev etableret på Københavns Universitet i 2008 takket være støtte fra Nordea-fonden. Centret er et forskningscenter med fokus på tværfaglig aldringsforskning for bedre sundhed og mindre skrøbelighed.