Sådan beskytter celler deres DNA mod katastrofale skader – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > 2013 > 2013.11 > Sådan beskytter celler...

22. november 2013

Sådan beskytter celler deres DNA mod katastrofale skader

Proteinforskning

Forskere på Københavns Universitet har kortlagt en grundlæggende biologisk proces, der forklarer, hvordan DNA kan blive beskadiget i forbindelse med såkaldt genom-replikering. De har desuden udviklet et nyt analyseværktøj til at måle, hvordan celler reagerer på kemoterapi – det kan komme til at spille en vigtig rolle i fremtidens kræftbehandling. Deres resultater offentliggøres nu i det videnskabelige tidsskrift Cell.

Et internationalt forskerhold under ledelse af professor Jiri Lukas fra The Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research har kortlagt en proces, der forklarer, hvordan DNA som følge af mangel på et vigtigt protein kan blive beskadiget under såkaldt genom-replikering – det vil sige kopiering af cellens DNA, når den deler sig.

Det er lykkedes forskerne at følge DNA-replikeringsprocessen og skaderne direkte i cellerne med en hidtil uhørt detaljeringsgrad.

Celler skal beskytte deres dna mod skader for at forblive raske, og det er lykkedes forskerne at følge DNA-replikeringsprocessen og skaderne direkte i cellerne med en hidtil uhørt detaljeringsgrad. De har opdaget en grundlæggende mekanisme, hvor proteiner beskytter kromosomerne, mens DNA’et bliver kopieret, og som er afhængig af det såkaldte RPA-protein. Cellerne har en begrænset mængde af dette protein, som de bruger som en slags plastre til midlertidig beskyttelse af DNA’et under replikering. Hvis de opbruger alt RPA, opstår der et alvorligt brud på deres DNA, og cellerne kan ikke længere dele sig.

– Vi ved nu, at meget af den medicin, som bruges til kemoterapi, er giftig for kræftsvulsterne, fordi medicinen gør DNA-replikering vanskelig og tvinger kræftcellerne til at opbruge deres RPA-protein meget hurtigere end raske celler normalt gør. Kræftcellerne står derfor konstant på randen af en ”replikeringskatastrofe”, dvs. en tilstand, de ikke kan overvinde, og som kan bruges som et effektiv middel til selektiv udryddelse af kræftceller, fortæller Luis Ignacio Toledo, som er medforfatter på studiet, der netop er publiceret i det prestigefulde tidsskrift Cell.

Fremtidig betydning for diagnosticering og behandling af kræft

Ud over at hjælpe andre forskere med at forstå nogle af de grundlæggende processer inden for cellefysiologi kan resultaterne også have en stor betydning for diagnosticering og behandling af kræft ved bidrage med viden om, hvordan kræftceller adskiller sig fra fra normale celler på molekylært niveau.

– Det vigtige ved vores opdagelse er, at den giver en forklaring på en lang række tidligere videnskabelige observationer, som ved første øjekast ikke ser ud til at være forbundne, men som vi nu viser, kan forenes i en ukompliceret model, der viser, hvordan proteiner beskytter DNA mod katastrofale skader, slutter Luis Ignacio Toledo.

Luis Ignacio Toledo