Humaniorastuderende rådgiver Mærsk Line IT – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > 2013 > 2013.6 > Humaniorastuderende rå...

05. juni 2013

Humaniorastuderende rådgiver Mærsk Line IT

uddannelse

I et halvt år har studerende fra humaniora på Københavns Universitet analyseret Mærsk Line IT's interne kommunikation på nærmeste hold i Indien og Danmark. Fokus har især været på at løse de kulturelle kommunikationsudfordringer, en global virksomhed som Mærsk står over for hver eneste dag. De studerende har netop afholdt en workshop hos Mærsk Line IT, hvor de præsenterede deres analyser samt konkrete forslag til forbedring af kommunikationen.

Foto: Maersk- De studerendes analyser og konklusioner er knivskarpe og når ind til kernen af de kommunikationsfrustrationer, mange medarbejdere i Mærsk Line IT oplever – både i vores Shared Service Center i Indien og i København. Og netop fordi medarbejderne kan genkende sig selv i det, vil det også være muligt at sætte konkrete forandringer i værk med afsæt i de studerendes arbejde, fortæller Peter Skyttegaard, som er Head of IT Strategy and Workforce Governance i Mærsk Line. Han tilføjer:

- Den akademiske tilgang, de studerende kommer med, er ret forskellig fra Mærsks handlingsorienterede kultur, hvor vi agerer lynhurtigt på problemer med en løsning og så justerer løbende, hvis den ikke virker. Men det her projekt har tydeliggjort for os, at der er en værdi i at bruge tid på grundige analyser af fx kommunikationen i vores organisation.

"Humaniorastuderende ved ikke, hvordan man flytter containere fra a til b. Men de ved en masse om kommunikation, sprog og kultur.

Lektor Mie Femø,
Københavns Universitet.

18 af de i alt 40 studerende, som har været involveret i projektet, var i februar 2013 på studietur i Mumbai i Indien, hvor de indsamlede data i form af observationer, interviews, fokusgrupper og videooptagelser af videokonferencer og møder. Det var blandt andet analyserne af det materiale, som de studerende formidlede for Mærsk Line IT på en workshop den 29. maj.

Boglig viden møder virkeligheden

Mødet med Mærsk-kulturen har været lærerig for de studerende, som ud over at skulle knokle med at indsamle data i Indien og København, også har måttet lære at navigere i den komplekse, globale organisation, som Mærsk Line er.

Foto: Københavns Universitet

Studenterholdet i Mumbai. Klik for at downloade billedet i stort format. Krediter venligst Københavns Universitet ved brug.

- Det vigtigste for os var, at vores akademiske viden og vores analyser kunne omsættes til noget konkret og brugbart for medarbejderne i Mærsk. Vi måtte bare kaste os ud i det, og det har givet os nogle erfaringer undervejs, som er uvurderlige, og som har givet os en dybere indsigt i de komplekse problemer, der kæmpes med i det private erhvervsliv, siger Mathias Nick Andersen, som, læser Kommunikation og IT på Københavns Universitet.

Medstuderende Thomas Refstrup Dünweber, der læser Cognition & Communication, fremhæver især de mange humanistiske fagligheder, de 40 studerende repræsenterer, som en stor fordel i analysen af Mærsk Line IT’s daglige arbejde:

- Virksomheder består af mennesker, der skal kunne interagere effektivt på daglig basis, og det er her vi som humanister, har haft en masse at byde ind med. Via vores studier har vi stor indsigt og kendskab til ”det menneskelige” og lægger mærke til forhold, som andre vil overse. Det gør vores analyser og konklusioner meget relevante og genkendelige for dem det drejer sig om – medarbejderne – og dermed også for organisationen som helhed.  Samtidig har vi været et team, der repræsenterer humaniora på tværs med fag fra dansk til musikvidenskab, og det har givet os en endnu mere alsidig og dybdegående analyse.

Kontakt

Peter Skyttegaard
Head of IT Strategy and Workforce Governance
Mærsk Line IT
Mobil: 60 64 11 04

Lektor Mie Femø
Københavns Universitet
Mobil: 26 12 34 68

Kandidatstuderende Mathias Nick Andersen
Kommunikation og IT
Mobil: 53 65 53 09

Kandidatstuderende Thomas Refstrup Dünweber
Cognition and Communication
Mobil: 23 67 88 98