Studerende på sommerskoler løser samfundsproblemer – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > 2013 > 2013.7 > Sommerskoler

18. juli 2013

Studerende på sommerskoler løser samfundsproblemer

FAGLIG FERIE

Denne sommer deltager 130 studerende fra CBS, DTU og Københavns Universitet og fra udlandet i sommerskoler om innovation og entreprenørskab. De studerende kommer fra vidt forskellige fagområder og skal på tværfaglige hold analysere aktuelle samfundsproblemer og opfinde nye løsninger.

Studerende fra hele verden deltager i sommerskolerne om innovation og entreprenørskab.

Gennem Copenhagen Innovation and Entrepreneurship Lab (CIEL) slår CBS, DTU og Københavns Universitet dørene op for nytænkende sommerskoler, der skal skabe studenterdrevet innovation inden for tværfaglige forskningsområder om klima, sundhed og fødevarer.

- Sommerskolerne tager udgangspunkt i nye, store samfundsproblemer, der slår igennem på internationalt niveau: Hvordan organiserer vi vores byer, så de bliver grønnere og kan modstå pres fra voksende befolkninger og klimaforandringer? Hvordan digitaliserer vi et presset sundhedsvæsen, så det bliver billigere og mere effektivt? Kan vi få bedre og billigere fødevarer ved at forbedre hele fødevareværdikæden i Europa? Det er problemer, som i virkeligheden skal ses som muligheder! I Danmark har vi særlig gode forudsætninger for at finde innovative løsninger på netop disse problemer – og de løsninger kan udlandet også bruge, siger direktør i CIEL, Mikkel Trym. 

Fremtidens ’intraprenører’

På sommerskolerne bruger de studerende deres kernefaglighed på nye måder i samarbejde med studerende fra andre fag. De bliver udfordret af repræsentanter fra erhvervslivet, der stiller konkrete krav til de løsninger, som de studerende skal udtænke.

- Løsningerne skal ikke blot være innovative, de skal også være økonomisk bæredygtige. Efter sommerskolerne har de studerende mulighed for at arbejde videre med ideerne og måske blive iværksættere eller ’intraprenører’ – et begreb, der kombinerer innovation og entreprenørskab. Undervisningen forbedrer de studerendes evner til at få gode ideer, der skaber innovative virksomheder. Vi har stor brug for dygtige akademikere, der tør og kan skabe forandring i de virksomheder, som de arbejder for, siger Mikkel Trym.

Overskrifterne på sommerskolerne er:

  • Interaction Design for Cleantech Innovation
  • Beijing Copenhagen Urban Challenge
  • Digital Services Innovation in Healthcare
  • Designing New Business Opportunities in the Food Sector
  • Innovation Inspired by Nature

Læs mere om aktiviteterne på de fem sommerskoler, der alle finder sted i løbet af juli og august.

Interaction Design for Cleantech Innovation
Byer i hele verden presses af bl.a. klimaforandringer, der giver ekstremt vejr. Det kræver løsninger, som både dæmmer op for de konkrete problemer og undlader at belaste klimaet yderligere. Studerende på denne sommerskole vil træne deres evne til at løse byers bæredygtighedsproblemer via teorier om kreativ problemløsning og cleantech design samt en række cases. Sommerskolen er en del af CIEL’s undervisningsprogram Green Innovation in Cities. I løbet af juli arbejder de studerende i workshop og grupper, og den 26. juli kl. 13.00 i Velux Auditoriet på CBS (SPs13) præsenterer grupperne deres løsningsforslag for en ekstern jury. Sommerskolen har både danske studerende og studerende med rødder i Schweiz, Holland, Brasilien, Canada, Norge, Sverige, Kina, Finland, Italien, Tyskland, Letland, England og USA.

Beijing Copenhagen Urban Challenge
Den 21. juli lander fire kinesiske studerende i København for at deltage i en sommerskole sammen med fire danske studerende. I løbet af hhv. to uger i København og to uger i Beijing vil de studerende besøge innovative virksomheder, NGO’er og offentlige institutioner for at lære om grøn innovation og entreprenørskab, offentlig-private partnerskaber samt kulturelle muligheder og barrierer. På den baggrund vil de i tværfaglige grupper analysere og udvikle løsninger på bæredygtighedsproblemer, der gør sig gældende i både Beijing og København. Samarbejdet er en del af CIEL’s undervisningsprogram Green Innovation in Cities.

Digital Services Innovation in Healthcare
Digital innovation giver helt nye muligheder for at forbedre et sundhedssystem, der er under pres fra en aldrende befolkning og høje krav om kvalitet. På denne sommerskole vil de studerende identificere sundhedssystemets blinde punkter og udtænke nye, digitale løsninger. Fokus er på sikkerhed og inddragelse af patienten i egen behandling, og de studerende vil arbejde med prototyper som præsentationsmiddel. Som led i sommerskolen skal de studerende interviewe erhvervspartnere og brugere. Sommerskolen er en del af CIEL’s undervisningsprogram Digital Services Innovation in Healthcare og afvikles fra den 12.-30. august.

Designing New Business Opportunities in the Food Sector
Fødevaresektoren er den største i Europa, og der er stort potentiale i at forbedre varer og nytænke processer ved at undersøge hele fødevareværdikæden. Det er afsættet for de studerendes tværfaglige gruppearbejde, der skal munde ud i produkter med en klar markedsandel og en færdig forretningsplan. De studerende bliver præsenteret for cases, der omhandler ingredienser, råvarer, udstyr og nye værdier i fødevareproduktion. Sommerskolen er en del af CIEL’s undervisningsprogram Food Entrepreneurs. De studerende undervises tre uger på hhv. DTU og Københavns Universitet med start den 5. august.

Innovation Inspired by Nature
Naturens evne til at tilpasse sig nye forhold på innovative måder er inspirationskilden på Væksthuset Katapults sommerskole, som afvikles på Københavns Universitet og er en del af projektet Next Generation. Tværfaglige hold vil bruge de nyeste teorier og metoder inden for innovation, entreprenørskab, ‘biomimik’, evolution, design, kommunikation og gruppedynamikker. Sommerskolen afvikles over tre uger med start den 12. august

Kontakt

Ida Blinkenberg Lidell
Communications Manager
CIEL, Copenhagen Innovation and Entrepreneurship Lab
Mobil: 29 61 13 37