Forskere omdefinerer hypotese om huller i hjernen – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > Forskere omdefinerer h...

06. oktober 2014

Forskere omdefinerer hypotese om huller i hjernen

Hjernen

Forskere på Københavns Universitet har undersøgt adgangsbetingelser på hjernecelleniveau. Nyt studie afliver eksisterende paradigme om gigantiske kanaler, der ukritisk gennemhuller cellemembranerne.

Forskere har i tidens løb beskrevet, hvordan nogle af kroppens celler rummer gigantiske kanaler - en slags huller der helt ukritisk lader både små og store molekyler trænge ind og ud af cellen. Hypotesen er, at disse normalt lukkede dørvogter-proteiner i cellemembranen åbner uhæmmet, når der indtræder sygdomstilstande – fx blodprop i hjertet eller hjernen samt Alzheimers. Hvis hypotesen holdt, var det oplagt at lede efter nye lægemidler, der kunne blokere de relevante membranproteiner og på den måde helbrede eller forebygge sygdom.Nyt studie afliver eksisterende paradigme om gigantiske kanaler, der ukritisk gennemhuller cellemembranerne.

Nye forskningsresultater publiceret i Journal of Biological Chemistry viser desværre, at hypotesen er lige lovlig optimistisk. Forskere fra Institut for Cellulær og Molekylær Medicin og Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet har i et nyt studie vist, at det er mere kompliceret end som så. Der er tilsyneladende ikke tale om ukritiske huller.
Forsker Nanna MacAulay står bag de nye resultater, der gør op med et eksisterende paradigme inden for cellebiologi:

- Hvis der findes gigantiske kanaler i cellerne, som åbner sig under sygdomstilstande som f.eks. iltmangel eller inflammationstilstande i hjernen, ville det være rigtig interessant at gå målrettet efter disse kanaler som mål for nye lægemidler. Mange forskere har i tidens løb formuleret, hvordan sådanne kanaler kunne åbne i cellemembranen i forskellige sygdomssituationer. Vi kan nu i laboratorieforsøg vise, at de omtalte kanaler opfører sig anderledes end tidligere beskrevet – de er langt mere restriktive, og opfører sig forskelligt, afhængigt af hvilken type kanal det drejer sig om.

Forskerne har undersøgt membranproteinerne connexin og pannexin og deres evne til at lede forskellige kemiske forbindelser ind og ud af cellerne.

Læs den videnskabelige artikel i Journal of Biological Chemistry