26. november 2015

Forskerspire 2015 vil løse gåden om cellers arbejdsdeling

Talentudvikling

Fire talentfulde gymnasieelever er netop blevet kåret som vindere af det landsdækkende Projekt Forskerspirer 2015 på Københavns Universitet. 19-årige Henrik Pinholt vandt den naturvidenskabelige kategori med sit ambitiøse projekt om, hvordan celler i et embryon deler rollerne mellem sig.

Luften var tyk af ambitioner og entusiasme, da fire gymnasieelever i dag blev kåret som vindere af den landsdækkende talentudviklingskonkurrence Projekt Forskerspirer 2015 ved en ceremoni på Københavns Universitet.

De fire vindere med minister Esben Lunde Larsen og prorektor for forskning og innovation, Thomas Bjørnholm. (Klik for stor udgave)

Kåringerne er kulminationen på otte måneders hårdt arbejde for 91 gymnasieelever, der har deltaget i talentforløbet ved siden af den almindelige skolegang. De dedikerede elever har knoklet for at udvikle deres egne forskningsprojekter med hjælp fra en vejleder fra forskningsverdenen, ligesom de har deltaget i møder og workshops i løbet af året.

”Det kræver stor vedholdenhed at gennemføre Projekt Forskerspirer. Deltagerne har fået et værdifuldt forspring indenfor det fagområde, de brænder for. Men endnu vigtigere er, at de har dyrket nysgerrigheden og vist den viljestyrke, det kræver, at sætte sig et mål og komme derhen. Jeg er ikke i tvivl om, at projektet har skabt det første fundament for fremtidige forskerkarrierer,” siger prorektor for forskning og innovation, Thomas Bjørnholm, der var vært for arrangementet.

Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen var mødt op for at overrække priserne og se projekterne, og han glædede sig over deltagernes virkelyst.

”Forskerspirer-konkurrencen er for unge med en lyst og et overskud til at gøre en ekstra indsats. Det er lige præcis den indstilling, vi har brug for i hele uddannelsessystemet. Jeg er sikker på, at de ambitiøse forskerspirer er med til at sætte barren højt i forhold til faglige ambitioner og motivation ude på deres institutioner,” siger han.

Vinder inviteret til stamcelle-forskning i Barcelona
19-årige Henrik Pinholt fra Roskilde Katedralskole vandt den naturvidenskabelige kategori med sit projekt ’Turing mechanisms under pressure’. Titlen dækker over et af de store, uløste spørgsmål indenfor biologisk forskning: Hvordan finder den enkelte celle ud af, hvilken slags celle den skal være?

Henrik Pinholt kort efter kåringen.

”Når cellerne i et embryon deler sig, bliver nogle celler til hud mens andre bliver til negl og så videre. Men det er stadig uklart, hvordan de præcist koordinerer den arbejdsdeling. Mit projekt kombinerer to teorier på området og undersøger, hvordan Turing-mønstrene i celledelingen udvikler sig under mekanisk pres. Forhåbentlig kan det give os en bedre forståelse af cellernes mønsterdannelse,” siger han.

De fire vindere får hver 20.000 kroner til at gennemføre deres projekt og udleve drømmen om at arbejde som forsker. Henrik Pinholt har meget konkrete planer for de penge: Han er blevet inviteret ned til det internationale forskningscenter ’Centre for Genomic Regulation’ i Barcelona til sommer, hvor professor James Sharpe vil hjælpe ham med at udføre de eksperimenter på stamceller fra mus, som projektet kræver.

”Det er selvfølgelig fedt at vinde og en stor anerkendelse. Men for mig handler det rigtigt meget om, at det giver mig mulighed for at arbejde sammen med nogle rigtigt store spillere indenfor mit felt. Det kan også blive et springbræt fremover. Jeg planlægger at søge ind på det amerikanske, teknologiske universitet M.I.T., som er svært at komme ind på. Det her projekt kan forhåbentligt hjælpe ansøgningen lidt på vej,” siger Henrik Pinholt.

Årets vindere

Også tre særdeles talentfulde vindere blev fundet i kategorierne humaniora, samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab. Se årets vindere her og læs deres projekter.

Sundhedsvidenskab
Mira Backes fra Roskilde Gymnasium med projektet:
‘Emotions and hormones Short term mood changes in relation to short term estradiol level changes’
Projektet undersøger om effekten af humørsvingninger kan måles direkte på hormonniveauerne. 

Samfundsvidenskab
Aja Al-Awssi fra Frederiksberg Gymnasium med projektet:
’Divergent tænknings fremmende effekt på kreativiteten’
Projektet undersøger om kreativiteten kan øges hos gymnasieelever ved brug af divergente undervisningsmetoder indenfor matematik.

Humaniora
Nora S.E. Dalum fra Gribskov Gymnasium med projektet:
’Universelle prosodiske mønstre i mm’
Projektet undersøger om brugen af ”mm” i daglig tale har universelle mønstre på tværs af sprog- og kulturområder.