Flere studerende efterlyser en mentor – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > Flere studerende efter...

28. januar 2016

Flere studerende efterlyser en mentor

FREMTID

Et stigende antal studerende har fået øjnene op for, at en personlig mentor fra erhvervslivet kan hjælpe dem med at forme deres kommende karrierer. Københavns Universitet søger derfor flere virksomheder, der har lyst til at stille mentorer til rådighed.

Studerende fra Københavns Universitet opsøger i stor stil hjælp fra akademikere i erhvervslivet til at navigere mod deres kommende karrierer. Alene søgningen til universitetets mentorprogram for kandidatstuderende er steget med 28 procent i forhold til sidste år.  Derfor åbner universitetet igen op for samarbejder med relevante virksomheder.

En mentor spejder efter sin mentee: Nanyamka Braham er mentor og arbejder som Regulatory Affairs Graduate hos Novo Nordisk. Klik for stor udgave.

- Der er ingen tvivl om, at studerende i højere grad end tidligere efterspørger sparring om deres fremtidige karriere. Mentorprogrammernes popularitet er et udtryk for, at de studerende har blikket rettet mod mulighederne på arbejdsmarkedet og ikke mindst vejen derhen, mener Tania Schwartz, der er leder af Alumni Relations & Outreach, som varetager mentorprogrammerne.

Universitetet søger virksomheder

Den store efterspørgsel betyder imidlertid, at det er svært at imødekomme de mange ansøgninger fra de studerende. I mentorprogrammet til kandidatstuderende var der således mentorer til 220 af de 462 interesserede studerende i år. Københavns Universitet efterlyser derfor flere virksomheder, som vil være med i programmet.

At være mentor handler ikke kun om at tage samfundsansvar, men kan også give virksomheden værdifuld inspiration, fortæller Signe Hansen Lindsten, som er mentor og kommunikationsmedarbejder i Bayer A/S:

Mentor Signe Hansen Lindsten (t.v.) fra Bayer, møder sin mentee Astrid Villumsen (t.h.) for første gang til Mentor Kickoff i universitetets festsal d. 19. januar. Signe er kommunikationsmedarbejder, og Astrid læser Moderne Kultur & Kulturformidling. Klik for at hente stor udgave.

- Vi er en international virksomhed med en stærk tradition for at støtte unge, og det er en del af vores CSR-strategi. Desuden er det en motivation for os at møde dygtige studerende og få indblik i, hvad der rører sig på Københavns Universitet. I år stiller vi syv mentorer til rådighed inden for it, farmaci, medicin, agronomi og kommunikation. Vores engagement i mentorordningen er helt sikkert til gavn for begge parter, fortæller hun.

Københavns Universitet samarbejder i mentorprogrammerne allerede med en lang række offentlige organisationer, private virksomheder og NGO’er. Novo Nordisk, Udenrigsministeriet, Berlingske, Københavns Kommune og Kulturministeriet har været med i mange år, mens Bayer A/S, Ungdommens Røde Kors og Region Hovedstaden er med for første gang.