Studie: Systematiske hverdagsvaner kan være nøglen til varigt vægttab – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > Studie: Systematiske h...

19. december 2017

Studie: Systematiske hverdagsvaner kan være nøglen til varigt vægttab

Vægttab

Nye forskningsresultater fra et mindre studie på Københavns Universitet tyder på, at folk, som laver deres egne, systematiske regler for spisning og overholder dem uanset kroppens signaler om sult og mæthed, er markant bedre i stand til at vedligeholde deres vægttab i forhold til folk, der følger særlige slankekure eller spiser ud fra lyst og mæthed.

Størstedelen af overvægtige, der taber sig, tager det hele eller mere på igen. Et nyt studie, som er et samarbejde mellem forskere fra Biomedicinsk institut, Hvidovre hospital og Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet, har set på, hvad der skal til for at vedligeholde et vægttab:

-  Vi kan se, at de mennesker, der er gode til at holde vægten efter et vægttab hverken spiser efter lyst, sult og mæthed eller efter en særlig slankekur. De betragter i stedet deres spisning som et redskab i en højere sags tjeneste. Deres vigtigste prioritet er at holde vægten, og derfor har de lavet deres egne systemer for, hvad de skal spise, hvor meget og hvornår. Det vigtigste er ikke nødvendigvis at blive mæt, men derimod ikke at tage på igen, siger antropolog bag studiet, adjunkt Bodil Just Christensen fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi.

Spiser efter fast rutine

Man kan hævde, at faste regler og afmålte mængder ikke er banebrydende nyt, når det kommer til vægttab. Men resultaterne viser mere end det. Det folk, som klarer sig rigtig godt er alle i større eller mindre udstrækning lykkedes med at spise efter en fast rutine, som de meget sjældent afviger fra. De har lavet praktiske regler for sig selv. Fx at de skal spise et lille måltid hver tredje time, at hovedmåltider aldrig må være på over 500 kalorier, eller at de kun må spise chokolade om lørdagen og ikke mere end 30 gram. Det afgørende er den systematiske vane, som de følger slavisk. Den minimerer antallet af valg i forhold til hvornår, hvad og hvor meget, de skal spise. Risikoen for ’at falde i’ er dermed radikalt mindre.

Det er et hårdt arbejde at opretholde et vægttab. De forsøgsdeltagere, der formåede at holde vægten efter 12 måneder havde skabt en systematisk rutine, der passede med deres hverdag. Det viser også noget om den store indsats og høje grad af disciplin, det kræver at holde vægten efter et vægttab. Lektor Signe Sørensen Torekov, som stod bag den kliniske del af undersøgelsen, siger:

-  I forbindelse med fedme er det vigtigt at blive klogere på, hvordan mennesker i praksis håndterer et vægttab. Kun fire procent vedligeholder et 10 procents vægttab over fire år, så der er et stort behov for at identificere hvilke psykosociale faktorer, der er afgørende over tid. Dette studie peger netop på, hvad der er vigtigt for vægt-vedligeholdelse, og hvad der tilsyneladende ikke er. De nye tilgange kan på sigt implementeres i klinisk praksis og anbefalinger, og vi bruger allerede de resultater, vi har fået fra studiet til at guide vores deltagere i et større vægt-vedligeholdes studie, vi i øjeblikket arbejder på.    

Forskerne tilføjer, at et andet fund i studiet er, at der er flere omstændigheder, der tilsammen afgør, om folk faktisk lykkes med at etablere en fast og systematisk spiserutine og dermed holde et vægttab på sigt. Især manglende støtte fra ens familie eller et højt stressniveau og mange forpligtelser førte til at deltagerne tog på igen.

Se den videnskabelige artikel.

Kontakt

Adjunkt Bodil Just Christensen
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
E-mail: bjuc@ifro.ku.dk
Telefon: 35 33 36 27

Pressemedarbejder Katherina Killander
E-mail: klu@science.ku.dk
Mobil: 51 68 04 12