Sukkerstoffer styrer cellers optag af dårligt kolesterol – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > Sukkerstoffer styrer c...

26. april 2018

Sukkerstoffer styrer cellers optag af dårligt kolesterol

Grundforskning

Sukkerstoffer har en afgørende betydning for, hvordan celler kan optage og fjerne det dårlige kolesterol – LDL i blodet. Det viser ny forskning fra Københavns Universitet, der for første gang på celleniveau har påvist, at sukkerstoffer øger cellers evne til et optage kolesterol med op til fem gange.

Når vi spiser fed mad, øger vi indholdet af det dårlige kolesterol – også kendt som LDL - i kroppen. Dårlig kolesterol er forbundet med fedtaflejringer i blodkarrene, og derfor forsøger kroppen at fjerne det dårlige kolesterol ved at optage det i cellerne.

Det foregår ved, at en receptor skaber en passage for det dårlige kolesterol ind i cellen. Nu er danske forskere kommet frem til det overraskende resultat at sukkerstoffer øger funktionen af denne receptor.

”Vi har hele tiden vidst, at cellens receptor har spillet en rolle i forhold til, hvor meget kolesterol en celle kan optage. Men som noget helt nyt har vi fundet ud af, at de sukkerstoffer, som sidder på receptoren, har en afgørende funktion. Uden sukkerstofferne er cellens evne til at optage kolesterol forringet. Vi har altså kortlagt sukkers betydning for en vigtig mekanisme i vores fysiologi, som på sigt kan øge vores forståelse for de processer, der fører til forhøjet kolesterol og lidelser som for eksempel nyresygdomme og neurodegenerative sygdomme”, siger adjunkt Katrine Schjoldager fra Center for GlycomicsInstitut for Cellulær og Molekylær Medicin.

Avancerede teknikker skaber afgørende ny viden
Ved hjælp af avancerede teknikker som genredigeringsværktøjet CRISPR og massespektometri til proteinsekventering har forskerne først identificeret det gen, der bestemmer, om der sættes sukkerstoffer på en celles receptor.

Herefter har de fjernet genet, så receptoren ikke har fået sat sukkerstoffer på. På den måde har forskerne kunnet sammenligne, hvordan receptorer med og uden sukkerstoffer reagerer på kolesterol. Her viser det sig, at de receptorer, som fik sukkerstofferne på, var op til fem gange mere effektive til at binde det dårlige kolesterol end dem uden sukker.

”På Grundforskningscenteret for Glycomics laver vi grundforskning, som især fokuserer på at give os viden om, hvordan sukkerstoffer fungerer i forhold til kroppens sundhed og sygdom. Det her studie giver os først og fremmest viden om, hvordan sukkerstoffer spiller en langt rolle større rolle for kolesteroloptag, end vi hidtil har haft begreb om. Derudover understreger studiet, hvor vigtig sukkerforskningen er, fordi den berører stort set alle kroppens molekylære og fysiologiske processer”, siger Katrine Schjoldager og understreger, at forsøgene beskrevet her er lavet i cellekulturer og derfor ikke direkte kan sammenlignes med menneskets kolesterol i kroppen.

Studieresultaterne er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Journal of Biological Chemistry. Det er udført i samarbejde med forskere fra Rigshospitalet, Århus Universitet og forskere fra Spanien. Med en bevilling fra Alfred Benzon Fonden inviterer Center for Glycomics (27-30 august 2018) ledende eksperter fra hele verden til et symposium om sukkerstoffer og medicin på SUND. Her vil forskerne diskutere yderligere, hvordan man kan bruge nye fund som dette i den videre forskning

Projektet er støttet af Lundbeck fonden, og sidste år modtog Katrine 5 mill fra Novo Nordisk Fonden (Excellence Project for Young Researchers) til at forfølge sukkerstoffers betydning for metabolisme.

Tidsskriftet udkommer 18. maj og findes online her.

Adjunkt Katrine Schjoldager, mail: schjoldager@sund.ku.dk, tlf. 35 33 55 41