Skræddersyede patientfællesskaber vinder frem på sociale medier – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > Skræddersyede patientf...

30. april 2019

Skræddersyede patientfællesskaber vinder frem på sociale medier

Patientfællesskaber

Patienter søger erfaringsbaseret og specialiseret viden på sociale medier som Facebook, indikerer antropologisk forskning.

Hjælp til at udregne kalorieforbrug på en kage eller et forum til at mobilisere en fælles stemme.

- Når patienterne er i tvivl om, hvordan de lever med deres sygdom i hverdagen, bruger de i stigende grad sociale medier til inspiration og til at finde støtte fra andre patienter, siger antropolog Natasja Kingod, der nyligt har skrevet en ph.d. afhandling om især diabetikeres brug af patientfællesskaber på sociale medier.

Sammen med resten af forskergruppen Vital, Institut for Antropologi, står hun bag konferencen ’The Digitally Engaged Patient’, der løber af stablen juni 2019 og handler om digitale patientfællesskaber.

Da Natasja Kingod i 2015 begyndte at forske i patientfællesskaber på sociale medier fandt hun tre grupper for type 1 diabetikere. I 2018 ser hun på knap 20 grupper alene for voksne type 1 diabetikere, og derudover er der eksempelvis også en række facebookgrupper rettet til helt unge diabetikere.

- I dag er der eksempelvis en gruppe for type 1 diabetikere, der bruger insulinpumpe og en for andre typer af medicin, og så er der forskellige grupper for de patienter, der har forskellige interesser i forhold til kost og motion samtidig med diabetes. Det er altså blevet meget mere specialiseret, siger hun.

Hjælp til at leve med sygdommen

En del af grupperne er relativt store - en facebookgruppe for patienter med lavt stofskifte har eksempelvis 17.000 medlemmer, fortæller Kingod. I grupperne oplever patienterne at få råd fra ligesindede.

- Patientviden er erfaringsbaseret, og det er efterspurgt i hverdagslivet med sygdommen, hvor lægens viden af patienterne på nogle områder kan opleves som mere generel og som mere på sundhedssystemets præmisser, siger Natasja Kingod.

Hendes afhandling bygger på etnografisk feltarbejde i både offline fællesskaber og online Facebookgrupper over en periode på 1 år. Hun har fulgt voksne personer med type 1 diabetes og observeret deres brug af Facebook f.eks. via smartphones.

Kontakt:
Natasja Kingod: tlf. 23 90 74 73