30. september 2019

Tech-forskere hædret for at gøre viden tilgængelig for samfundet

Priser

Årets tre Erhvervspriser fra SCIENCE gik til start-uppen der forbedrer enzymer, high tech-foretagenet, der leverer kvante-elektronisk udstyr og en teknologi, der kan forudsige hjertetilfælde. Forskere fra Niels Bohr Instituttet, Datalogisk Institut, samt SCIENCE Innovation Hub modtog priserne.

Kvanteteknologi, datalogi og bioteknologi. Årets tre vindere af SCIENCE Erhvervspris 2019 arbejder alle med ’tech’ på hver deres område og har ydet en særlig indsats for at gøre den nyeste viden tilgængelig og skabe effekt for virksomheder og myndigheder.

I år modtog lektor Ferdinand Kuemmeth fra Niels Bohr Institutet SCIENCE Erhvervspris 2019, mens adjunkt Tariq Osman Andersen fra Datalogisk Institut fik SCIENCE Erhvervspris for yngre forskere 2019. Med begge priser følger 75.000 kr.

SCIENCE Innovations- og Entreprenørskabspris for studerende 2019 gik til Vykintas Jauniskis, der læser bioinformatik og hans start-up virksomhed Biomatter Designs, som er en del af SCIENCE Innovation HUB.

Fra garage til high tech virksomhed

Ferdinand Kuemmeth får Erhvervsprisen 2019 for grundlæggelsen af firmaet QDevil APS. Firmaet har siden sin start i 2016 udviklet sig fra en garagevirksomhed til en high tech-virksomhed med 9 ansatte. Virksomheden har på nuværende tidspunkt syv produkter inden for kvante-elektronisk udstyr, som alle er fremstillet i Danmark.

Lektor Ferdinand Kuemmeth, Niels Bohr Institutet.

Bedømmelsesudvalget har vurderet, at Ferdinand Kuemmeth skal honoreres, da hans virksomhed har produkter på markedet, og har et veletableret samarbejde med industripartnere. Hertil kommer, at der gennem virksomheden genereres royalties til både Københavns Universitet og ansatte ved KU. Sidst men ikke mindst tæller det med, at Ferdinand Kuemmeth deler ud af sin erfaring som entreprenør ved at involvere både kandidatstuderende og Ph.d.'er i aktiviteter i QDevil og i Centre for Quantum Devices.

Forudsigelse af hjertehændelser

Den anden pris - SCIENCE Erhvervspris for yngre forskere 2019 - går til adjunkt Tariq Osman Andersen fra Datalogisk Institut. Tariq Osman Andersens arbejde har ledt til nye og skelsættende resultater og

Adjunkt Tariq Osman Andersen fra Datalogisk Institut.

standarder for kommunikationsplatforme i sundhedssektoren. Han har blandt andet udviklet værktøjer til at forbinde en pacemaker med en mobiltelefon og til korttidsforudsigelser af alvorlige hjertehændelser. Det har siden ledt til etableringen af firmaet Vital Beats.

Bedømmelsesudvalget har tildelt Tariq Osman Andersen prisen for sin kommercielle tilgang til brugen af sin forskning, og således er hans produkter i anvendelse på 400 patienter fra Rigshospitalet. Tariq Osman Andersen er desuden stærkt engageret i udviklingen af det innovative mindset hos studerende og underviser i sundhedsinnovation.

De studerende er fremtiden

For første gang uddelte SCIENCE en Innovations- og entreprenørskabspris for studerende. Prisen tildeles en studerende eller et team, som udmærker sig ved at have en idé, der er baseret på uddannelsesmæssig eller forskningsmæssig viden, og som forventes at kunne skabe impact i form af en ny service, teknologi eller et nyt produkt.

Studerende Vykintas Jauniskis fra bioinformatik.

Prisen gik til Vykintas Jauniskis start-up Biomatter Designs. Firmaet, som udspringer af SCIENCE Innovation HUB, har skabt teknologi, der muliggør simpel og præcis konstruktion af forbedrede naturlige eller

syntetiske proteiner. Biomatter Designs aktuelle fokus er enzymer - enten fuldstændigt syntetiske eller forbedrede naturlige biokatalysatorer, som er mere effektive, bionedbrydelige og omkostningseffektive alternativer til kendte kemiske katalysatorer.

Bedømmelsesudvalget roser især Vykintas Jauniskis, som til daglig læser bioinformatik, for at kombinere af bioteknologi og kunstig intelligens i sin virksomhed. Med prisen følger et rejsestipendium på 20.000 DKK til besøg på et af de syv danske innovationscentre.