23. januar 2020

Dine tarmbakterier kan blive nøglen til vægttab

vægttab

Flere studier har slået fast, at tarmbakterier er afgørende for menneskets sundhed, og at bakterierne bærer et stort potentiale i behandlingen af forskellige sygdomme. Samtidig tyder forskningen på, at der også ligger et potentiale i at matche maden med ens tarmbakterier. Et nyt studie fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet viser nu, at fuldkorn lader til at give størst vægttab hos de personer, hvor tarmen gemmer på mange Prevotella-bakterier.

Dekorationsbillede

Man har i mange år vidst, at et mangfoldigt og robust bakteriesamfund i tarmen har stor betydning for sundheden, og at ubalance i bakteriernes økosystem er forbundet med øget sygdomsrisiko. Men indenfor de seneste år har ernæringsforskerne også fundet ud af, at sundhedseffekten af den mad vi spiser er afhængigt af tarmens indhold af bakterier. Hvorvidt tarmbakterierne ligefrem kan øge sandsynligheden for, at man udvikler fedme, kan man endnu ikke endeligt fastslå. Men det lader til, at kombinationen af bestemte kostfibre og tarmbakterier kan være nøglen til et effektivt vægttab.

Prevotella og Bacteroides

Der er overordnet to bakterietyper, der dominerer i tarmen. Enten har man meget af Prevotella-bakterien eller også har man meget af Bacteroides, og iflg. ph.d. Lars Christensen, der er forsker på Institut for Idræt og Ernæring ved man, at der er en tydelig sammenhæng mellem de længerevarende spisemønstre og hvilket bakteriesamfund, man har i tarmen:

- Specifikt ved vi, at Prevotella-bakterien er mere almindelig i ikke-vestlige befolkninger, der spiser planterig mad med mange fibre, kulhydrater og knap så meget fedt. Hvis man derimod spiser den mad, vi typisk spiser i vesten med relativt meget fedt og med færre fibre, så er Bacteroides-bakterien i overtal i tarmen. Det er meget tydeligt i de lande, hvor fiber- og fuldkornindtaget er lavt, som fx USA.

Grove grøntsager
Prevotella-bakterien er mest almindelig hos ikke-vestlige befolkninger, der spiser planterig mad med mange fibre, kulhydrater og knap så meget fedt.

Vægttab handler sandsynligvis om mere end at tælle kalorier

Forskere har i flere år diskuteret, hvorvidt vægttab handler om mere end blot forskellen mellem, hvor meget energi man indtager, og hvor meget energi man forbruger. Det skyldes, at tarmbakterier potentielt påvirker vores appetit, hvordan maden nedbrydes og yderligere kroppens evne til at forbrænde energi. Dermed er bakterierne med til at bestemme, hvor stor en mængde energi vi får ud af den mad, vi spiser.

Et nyt studie holder liv i denne tanke og viser, at overvægtige voksne med en høj forekomst af Prevotella-bakterier i tarmen taber sig og får et mindre taljeomfang, hvis de spiser mad med en stor mængde fuldkorn og fibre. Til forskel fra dette, så fastholder overvægtige voksne med et lavt indhold af Prevotella deres vægt, selvom de spiser den samme slags fuldkornsrige mad.

Studiet indikerer således, at tarmbakterierne har indflydelse på, hvilken mad man skal spise for at tabe sig mest effektivt, og at vægttab er mere kompliceret end at kontrollere indtaget af kalorier.

- Resultaterne understreger potentialet i at inddrage tarmens bakteriesamfund som en betydende faktor inden for personlig ernæring og vægttab. Men der er dog stadig mange ubekendte faktorer omkring samspillet mellem maden, vi spiser, og tarmens bakterier. Derfor er der også stadig et stort behov for, at flere studier undersøger området, siger den ledende forsker på studiet, lektor Mads Fiil Hjorth, fra Institut for Idræt og Ernæring.

De mange ubekendte faktorer er også grunden til, at det endnu ikke er muligt at gå til lægen og få testet hvilke bakterier, der lever i tarmen. Så man må vente lidt med at blive anbefalet en skræddersyet diæt på baggrund af tarmbakterier.

Om studiet

I et 6-ugers interventionsstudie blev 70 raske, overvægtige voksne fordelt tilfældigt til enten at spise en fiberrig kost med masser af fuldkorn eller en kost med en større andel af raffineret hvede og derved færre fibre. Forsøgspersonerne spiste uden begrænsning på mængden af maden. Det vil sige, at studiets diætister anbefalede, at forsøgspersonerne spiste, indtil de ikke følte sig sultne længere.

Ved en reanalyse af studiet blev det konstateret, at 46 af disse forsøgspersoner havde Prevotella i tarmen. Disse forsøgspersoner blev fordelt i to grupper med enten høj eller lav forekomst af Prevotella, så man kunne undersøge forskellige i ændringer af deres kropsvægt og taljemål.

Ved reanalysen kunne man se, at forsøgspersonerne, der havde en stor mængde Prevotella i tarmen, i gennemsnit havde tabt sig 1,8 kg mere, når de spiste en fuldkornsrig kost set ift. når de spiste en kost med et lavt indhold af fuldkorn. Til forskel fra dette forandrede vægten sig ikke hos forsøgspersonerne med en lav mængde Prevotella, uanset om de spiste en kost, som var rig på fibre og fuldkorn, eller om de spiste en kost med et lavt indhold af fuldkorn.

Resultaterne er udgivet i den videnskabelige artikel ”Prevotella Abundance Predicts Weight Loss Success in Healthy, Overweight Adults Consuming a Whole-Grain Diet Ad Libitum: A Post Hoc Analysis of a 6-Wk Randomized Controlled Trial” i det anerkendte videnskabelige tidsskrift ’Journal of Nutrition’.

Studiet er oprindeligt finansieret af Lantmännen Research Foundation. De efterfølgende analyser af sammenhængen mellem bakteriesammensætning og vægttab er finansieret internt på Institut for Idræt og Ernæring.

Potentielle interessekonflikter: Lektor Mads Fiil Hjorth og ph.d. Lars Christensen er medudviklere af patentansøgninger om anvendelse af biomarkører til forudsigelse af vægttab.