28. august 2020

Kunstig menneskehud kan gøre forskere klogere på psoriasis og hudkræft

Hud

Forskere fra Københavns Universitet har udviklet en genetisk manipuleret model af menneskets hud. Modellen skal gøre dem klogere på hudens udvikling og fornyelse og bidrage til at fremskynde udviklingen af behandlinger for sårheling og sygdomme som psoriasis og kræft.

Huden er menneskekroppens vigtigste barriere mod omverdenen. Samtidig er den vores største organ. Alligevel er der stadig mange ting, man ikke ved om huden.

Hans Wandall

Det forsøger forskere fra Københavns Universitet nu at lave om på. De har udviklet en kunstig, genetisk manipuleret version af menneskets hud i laboratoriet. Den nye model adskiller sig ved, at det er muligt relativt hurtigt at lave kunstige genpåvirkninger på huden, som kan hjælpe med at gøre forskerne klogere på de systemer der understøtter hudens udvikling og fornyelse. På den måde kan de også genskabe og følge udviklingen af forskellige hudlidelser.

”Det meste af vores viden om, hvordan hud udvikles, stammer fra studier i dyr og i særdeleshed mus. Vi har meget begrænset indsigt i, hvordan menneskeligt væv dannes. Vores nye model tillader dyrkning af genetisk modificeret, menneskelig hud, som man kan nærstudere,” forklarer Hans Wandall, der er forskningsleder og professor på Institut for Cellulær og Molekylær Medicin.

Den nye forskning er resultatet af et tæt samarbejde mellem Hans Wandalls forskningsgruppe på Copenhagen Center for Glycomics på Institut for Cellulær og Molekylær Medicin og Sally Dabelsteens forskningsgruppe på Odontologisk Institut.

Gen-saksen CRISPR

Forskerne beskriver selv deres nye model af menneskets hud som en slags bibliotek af genetisk manipuleret hud. Det betyder, at den adskiller sig fra anden kunstig hud, der kan dyrkes fra eksempelvis stamceller, ved at man kan lave kunstige genpåvirkninger i kontrollerede forsøg og forske nærmere i genpåvirkningernes betydning for huden.

”Vi har brugt det genetiske klippeværktøj CRISPR til at fremstille biblioteket af genetisk modificeret hud. Derfor har det været muligt for os at finde ud af, hvilken effekt enkelte genetiske ændringer har på dannelsen af hud. Mere præcist har vi undersøgt hvordan kulhydrater på hudcellernes overflade påvirker vedligeholdelse og sårheling,” forklarer Hans Wandall.

Rette hudens fejl

Forskerne ser især et stort potentiale af deres metode til systematisk at undersøge bestemte genprodukters betydning for dannelse af væv, en viden som de håber kan have betydning for sårheling, samt sygdomme som psoriasis og hudkræft, hvor udviklingen i hudens celler på en eller flere måder går galt.

Indtil videre har forskerne kun brugt deres model til at studere specifikke kulhydrater. Men i deres nye studie beskriver de også, hvordan modellen også kan anvendes til at finde ud af, hvilken betydning andre genændringer har for menneskets hud. Ligesom de også mener, at man kan overføre modellen til andre vævstyper som i lunge, tarm og mundslimhinde.

Læs hele studiet: "Essential Functions of Glycans in Human Epithelia Dissected by a CRISPR-Cas9-Engineered Human Organotypic Skin Model"