29. januar 2021

Kirsten Busch Nielsen fortsætter som dekan

dekanansættelse

Efter otte måneder som konstitueret dekan for Det Humanistiske Fakultet er Kirsten Busch Nielsen blevet ansat i stillingen for de kommende fem år.

Dekan Kirsten Busch Nielsen. Foto: Københavns Universitet

Det bliver en erfaren universitetsleder, der de kommende fem år tager tøjlerne på Det Humanistiske Fakultet. Universitetets ansættelsesudvalg har med rektor Henrik C. Wegener i spidsen valgt at tilbyde den konstituerede dekan, Kirsten Busch Nielsen, den opslåede stilling:

– Kirsten har igennem en årrække formået at samle folk om gode og holdbare løsninger i mangfoldige universitetsmiljøer. Siden juni har hun – trods udfordringen med corona og nedlukning – tilsvarende vist sig som en yderst kompetent og lyttende leder for Det Humanistiske Fakultet. Jeg har stor tillid til, at hun også fremover vil forme fakultetets og universitetets udvikling i en positiv retning, siger rektor Henrik C. Wegener i forbindelse med ansættelsen.

Samarbejde og engagement

Selvom coronarestriktionerne har gjort det vanskeligt praktisk at komme rundt til fagmiljøerne på fakultetet, har Kirsten Busch Nielsen været glad for perioden som konstitueret leder, som blandt andet har budt på nye aftaler om fakultetets strategi, arbejdstidsnormer og samarbejde mellem ledelse og studerende.

– Som konstitueret dekan har jeg lært fakultetet at kende som et sted med stærke forskningsmiljøer og højt kvalificerede studerende og medarbejdere. Fakultetet samler seks institutter med et enormt fagligt potentiale, hvor medarbejdere og studerende gerne engagerer sig i en dialog forud for ledelsesmæssige beslutninger, siger dekan Kirsten Busch Nielsen og fortsætter:

– Netop det engagement ser jeg som en af de vigtigste ressourcer de kommende år, hvor samarbejde og koordination bliver afgørende for, at vi kan nå de mange ambitiøse mål i fakultetets strategi, for eksempel i forhold til bæredygtighed og digitalisering, siger hun.

Se Kirsten Busch Nielsens forskerprofil.