Første gang vi var i laboratoriet gav alt pludselig mening

hands-on

Man kan læse sig til meget, men laboratorieforsøg kan ikke erstattes med ord og papir. Farmaci på KU gør en dyd ud af, at alle studerende får rigelig erfaring i de veludstyrede og moderne laboratorier.

- Jeg læser farmaci, fordi jeg elsker hvordan kemien og biologien arbejder sammen i at lave et produkt, som vi kan arbejde med i laboratoriet. Rakel er farmacistuderende. Se hende fortælle, hvorfor hun ikke bare kan slå op i en bog, når hun skal lære at pipettere.

Farmaci på Københavns Universitet forsker i udvikling og brug af lægemidler og driver den ene af Danmarks to femårige kandidatuddannelser i farmaci samt flere efter/videreuddannelser.

KORT OM FAMACI

• Farmaci på KU ligger på top 25 i verden inden for sit område på de mest anerkendte universitetsranglister

• Uddannelsen har eksisteret siden 1892 og uddanner hver år ca. 170 kandidater

• Omkring 65 procent arbejder i lægemiddelindustrien, ca. 20 procent er ansat på hospitaler og ca. 15 procent på private apoteker.

Uddannelser i udvikling

Studerende på Københavns Universitet bringer den nyeste forskning i spil i samfundet. Godt 20 pct. af de studerende skriver deres speciale i samarbejde med en ekstern partner f.eks. en virksomhed eller organisation. Næsten en tredjedel af de studerende vælger at tage et frivilligt praktikforløb ved siden af deres studie, og godt 100 nye virksomheder bliver etableret hvert år - af studerende.

De studerendes samspil med det omgivne samfund er med til at kvalitetssikre uddannelsernes indhold og undervisningsmetoder, så deres kvalifikationer matcher det samfund de skal være med til at bidrage til og udvikle - også når de springer ud som færdig kandidater.