17. juni 2021

Ny prodekan for uddannelse på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

ANSÆTTELSE

1. september tiltræder professor Sara Hagemann som ny prodekan for uddannelse på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Hun kommer fra London School of Economics, hvorfra hun medbringer flere års erfaring med at udvikle og lede uddannelsesprogrammer.

Sara Hagemann. Foto: London School of Economics

Det er en stærk international leder- og forskerprofil med et godt blik for at styrke koblingen mellem uddannelse, forskning og det omkringliggende samfund, der 1. september tiltræder som ny prodekan for uddannelse på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Sara Hagemann

Professor Sara Hagemann har igennem flere år haft ledende stillinger og spillet en central rolle i udviklingen af uddannelsesprogrammer og fag på London School of Economics. Samtidig har hun som EU-ekspert rådgivet politiske beslutningstagere med udgangspunkt i sin forskning, og har forsket i EU-politik ved en række tænketanke i Bruxelles. Senest har hun som leder af LSE’s School of Public Policy været med til at udvikle deres nye satsning inden for online- og videreuddannelser.

Kort sagt er ansættelsen lidt af et scoop, hvis man spørger fakultetets dekan Mikkel Vedby Rasmussen. ”Vi kan lære utrolig meget af Sara. Hun tænker i udvikling, og har erfaring fra et af Europas bedste universiteter i at udvikle uddannelser, der tiltrækker en divers gruppe af dygtige studerende. Derfor har hun også en erfaring med at udvikle et inkluderende og respektfuldt akademisk miljø, som sætter pluralisme i højsædet, samtidig med at de studerende bliver udfordret på højeste akademiske niveau,” siger han.

Sara Hagemann glæder sig til at samarbejde med både studerende og undervisere og til at lære alle fakultetets uddannelser at kende. Hun siger om sin nye stilling som prodekan: ”Jeg ser frem til at arbejde med uddannelserne på institutterne og give de studerende en god oplevelse omkring deres fag. Jeg har selv haft stor glæde af mine internationale oplevelser, og jeg håber at kunne give de studerende på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet samme mulighed for at kombinere deres fag med gode muligheder for internationale oplevelser og erfaringer.”

Sara Hagemann har en bachelor i offentlig forvaltning fra Roskilde Universitet og er kandidat og ph.d. i statskundskab fra London School of Economics. Hun er i forbindelse med ansættelsen som prodekan blevet professorbedømt på Institut for Statskundskab og vil indgå som en aktiv del af forskningsmiljøet der.

I videoen her fortæller Sara Hagemann, hvad hun forventer sig af jobbet som prodekan for uddannelse:

Dekan Mikkel Vedby Rasmussen
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet