22. juli 2021

Er elitesport overhovedet sundt: Hvad siger forskningen?

Sundhed

Ekstreme sportspræstationer som man ser ved de Olympiske Lege er i sandhed et imponerende syn. Men det er faktisk svært entydigt at sige ud fra den nuværende forskning, hvor sundt eliteidræt helt præcist er, lyder det fra KU-forsker i idrætsmedicin.

Stangspringer

De Olympiske Lege i Tokyo giver alle, der følger med, mulighed for at se menneskekroppen udfolde sig og atleter presse deres kroppe til det yderste. Men er det overhovedet sundt at presse sig selv så langt, eller er elitesport usundt?

Her kan du læse svarene fra Michael Kjær, professor i idrætsmedicin på Københavns Universitet og Bispebjerg Hospital:

Hvor sundt er elitesport?

- Det er svært at give en præcis vurdering, men elitesport er ikke sundere end al mulig anden sport og motion i fritiden. Når man træner op til og løber et maraton på topniveau, gør man det ikke, fordi man vil være sund. Man gør det for at måle sig selv og sin krops præstationsevne op mod de allerbedste i verden.

- Men regelmæssig motion er ekstremt sundt. Og det er rigtig sundt at presse sig selv til at få pulsen op et par gange eller tre om ugen.

Er der nogle aspekter af elitesport, som er usundt?

- Ja, et dansk forsøg fra nogle forskerkolleger har vist, at elitesportsudøvere lettere kan få infektioner end normale motionister, hvis de får en bakterie. Det kunne tyde på, at topatleternes immunsystem er en smule svækket.

- Kigger man på fysiske skader, kunne det godt ligne, at elitesport er usundt. Men når vi justerer tallene for, hvor mange skader man får pr. spillet time, så får topatleter faktisk lidt færre skader end fritidsmotionister.

Findes der omvendt evidens for at elitesport er rigtig sundt?

Ja, der findes et lidt ældre studie, som viste, at topatleter lever 2-3 år længere end normale, gennemsnitlige mennesker. Og vi ved, at hvis man bliver ved med at motionere hele livet, så har man flere af de gode, sygdomsfrie år.

- Helt overordnet kan man sige, at man bliver rigtig meget sundere, når man går fra ikke at røre sig og til at røre sig en lille smule. Men hvis man i forvejen motionerer regelmæssigt, så er der ikke evidens for at sige, at man bliver meget sundere af at blive elitesportsudøver.

Michael Kjær
Klinisk professor, Institut for Klinisk Medicin