9. juli 2021

OL: Nogle atleter kan i princippet spise junkfood til morgenmad og stadig præstere

Kost og Motion

OL-buffeten bugner hver dag af lækkerier, men hvorvidt atleterne kan spise løs eller nøje må udvælge deres kost, afhænger fuldstændigt af, hvilken sportsgren, de konkurrerer i. Læs med, når KU-forsker Lars Nybo giver dig indsigt i, hvor forskellig mad eksempelvis en kuglestøder og en cykelrytter indtager op til - og under verdens største sportsbegivenhed.

Foto af en atlet, der spiser en burger
Foto: Getty Images

OL i Tokyo er lige på trapperne, og atleter fra hele verden har brugt de seneste fire år på at træne sig op til verdens største sportsbegivenhed. Men ud over træning, er et andet parameter helt afgørende for deltagernes præstationer: Maden.

”Den rette kost i kombination med træning, er helt afgørende for, om du opnår et godt resultat ved OL. Uden nok mad og dermed energi, kan du ikke præstere optimalt, uanset, hvor meget, du så har trænet,” lyder det fra Lars Nybo, der er professor på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Men den rigtige diæt for atleter er ikke bare et spørgsmål om at hælde proteindrik og chokolade-barer ned i lange baner. Hvad de bør spise, hvor meget og hvornår, afhænger nemlig helt af, hvilken sportsgren, der er tale om, uddyber han.

”Vi har alle brug for den rette mængde protein, kulhydrat, fedt, vitaminer, mineraler, salt og fedtsyrer, for at præstere optimalt. Men i nogle sportsgrene skal man spise rigeligt med kulhydrater i 48 timer op til en præstation, hvor man i andre kan slippe afsted med at spise junkfood til morgenmad,” forklarer han.

Amerikanske Ryan Crouser har den nuværende verdensrekord i kuglestød på 23,37 meter. Og han kan i princippet spise donuts til morgenmad, lyder det fra KU-forsker. Foto: Fernando Frazão/Agência Brasil/Wikimedia Commons

Kuglestøderen kan spise hvad som helst på selve dagen

For en kuglestøder er kosten og træningen i årene op til OL det, der betyder allermest for at opbygge den eksplosive styrke, som det kræver for at kunne sende den 7 kg tunge kugle langt ud fra kasteringen.

”En kuglestøder spiser derfor meget mad til dagligt og især protein efter træning i hele perioden op til OL for at opbygge tilstrækkelig muskelmasse til at støde kuglen. Når det gælder præstationen på dagen, er det derimod ikke særlig vigtigt, hvad han har spist lige inden. Det skyldes, at præstationen er så kortvarig, at der ikke er behov for et stort lager af energi, opbygget i dagene op til. Så sat på spidsen kan kuglestøderen spise junkfood eller donuts til morgenmad,” lyder det fra Lars Nybo.

Samme kostprincip gælder andre eksplosive discipliner som hundredemeterløb, spydkast og højdespring, fordi man her kun skal bruge energi i relativ kort tid, hvilket altså ikke kræver en særlig diæt i dagene lige før- og på selve præstationsdagen.

”Dog er det vigtigt, at disse atleter ikke overspiser lige inden, de skal præstere. For når man lagrer energi fra fødevarer, lagrer man samtidig vand i kroppen, og det gør os tunge, hvilket ikke er smart, når du skal præstere,” uddyber Lars Nybo.

Den danske cykelrytter Emma Norsgaard skal med til OL i Tokyo og er en af de atleter, der skal tanke op på kulhydrater i to døgn op til en sportspræstation. Foto:  Hoebele, Wikimedia Commons
Den danske cykelrytter Emma Norsgaard skal med til OL i Tokyo og er en af de atleter, der skal tanke op på kulhydrater i to døgn op til en sportspræstation. Foto: Hoebele, Wikimedia Commons

Cykelrytteren skal spise mange lette måltider

Hvor kuglestøderen, hundredemeterløberen og spydkasteren ikke er afhængige af en helt specifik diæt i dagene inden OL, ser det noget anderledes ud for de mere udholdende discipliner som maratonløb og landevejscykling, hvor løberen skal klare en distance på 42,2 kilometer, og cykelrytteren skal tilbagelægge 244 kilometer på jernhesten, lyder det fra Lars Nybo.

”Cykelrytteren skal selvfølgelig også have spist sundt og varieret op til OL, men de sidste to døgn op til et løb er enormt vigtige.

Her bør rytteren spise meget kulhydrat i form af eksempelvis ris eller hvidt brød,” siger han.

Det skyldes, at glykogen, dvs. sukker fra de her fødevarer, skal nå at lagre sig i muskler og lever, så det er klar til at give rytteren et ekstra skud energi, når musklerne sættes i gang, og pedalerne presses i bund.

”Derudover skal cykelrytteren spise lette måltider flere gange i løbet af et langt løb, eksempelvis chokolade og energidrikke, så det her lager af sukker bevares og giver energi på hele ruten,” slutter Lars Nybo.

OL skydes i gang den 23. juli og slutter den 8. august 2021.

Lars Nybo, professor
Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet