22. juli 2021

Udholdenhedssport kan presse kroppen til det yderste

Præstationer

Ved sportsbegivenheder som De Olympiske Lege kan topatleter presse deres krop rigtig langt. Faktisk kan man særligt ved udholdenhedssport se medicinske tilstande i kroppen, som ellers normalt er forbundet med sundhedsskade, fortæller KU-forsker i idrætsmedicin.

Svømmer

Når maratonløbere eller cykelryttere på landevejen går dybt for at finde de sidste kræfter frem til en toppræstation, er det et imponerende syn. Men det er ikke kun udefra, at atleternes præstationer kan være svære at begribe. Faktisk er ekstreme udholdenhedsdiscipliner også forbundet med nogle helt utrolige tilstande inde i kroppen.

Professor Michael Kjær, forsker i idrætsmedicin på Københavns Universitet og Bispebjerg Hospital

Det fortæller professor Michael Kjær, forsker i idrætsmedicin på Københavns Universitet og Bispebjerg Hospital.

”Menneskekroppen er i stand til nogle ret utrolige ting, og det gælder også, når vi dyrker sport. Vi kan nogle gange se tilstande hos atleter, der presser sig selv til det yderste, som vi ellers ville være stærkt bekymrede for, hvis det var hos en indlagt patient. Men det er som om, at kroppen godt ved, at den er i gang med sport. For tilstandene er ikke på samme måde farlige for sportsfolkene,” forklarer Michael Kjær.

Han pointerer, at mængden af kalium i blodet kan være helt uhørt høj i forbindelse med sportspræstationer. Faktisk så høje, at man skulle tro, at personen var i livsfare.

"Jeg har en gang målt kalium-værdierne i en blodprøve hos en atlet, hvor mine kolleger med erfaring fra intensivafdelingen sagde 'gud har du en patient, der er i livsfare?' Der måtte jeg svare, at vi altså bare havde haft en person i gang på et løbebånd inde hos os," fortæller Michael Kjær.

Kan være farligt

Grunden til at kalium i blodet kan være farligt er, at det påvirker, hvordan vores muskler virker. Dermed kan det også forstyrre hjertemuskulaturen, hvis der er for store mængder af det.

Michael Kjær fremhæver også flere former for nedbrydningsstoffer, som atleter kan have mange af i kroppen.

”Hos nogle atleter kan man også se meget forhøjede niveauer af enzymet kreatin-kinase. Det er sjældent man ser det i høje værdier – på nær, hvis en patient har en blodprop eller stor skade på skeletmusklerne. Men det tyder altså ikke på, at det er spor farligt hos topatleter.”

”Under nogle udholdenhedssportsgrene udskiller vi også nedbrydningsstoffer, der hedder metallo-proteinaser. Men faktisk ser det ud til, at de stoffer kan være rigtig sunde. De bliver nemlig brugt til at slå hul på nogle af vores blodbaner, så der kan dannes flere af de mindste blodbaner, kapillærerne. Og det er rigtig sundt at få flere af dem,” afslutter Michael Kjær.

Michael Kjær
Klinisk Professor, Institut for Klinisk Medicin