14. oktober 2021

Ny opdagelse kan bane vej for mere målrettet behandling af kræftpatienter

Kræft

Kvinder med bestemte mutationer i BRCA2 har øget risiko for bryst- og æggestokkekræft. I et nyt studie viser forskere fra Københavns Universitet, at BRCA2 har brug for et bestemt enzym for at reparere DNA-skader. Resultatet kan bane vejen for en mere målrettet behandling af en gruppe kræftpatienter med mutationer i BRCA2.

brystscanning
Forskerne håber på, at studiet kan give vigtig information om potentiel kræftrisiko.

For år tilbage opdagede man, at en gruppe af kvinder, der har arvelig bryst- og æggestokkekræft, også har mutationer i et af to gener, nemlig BRCA1 og BRCA2. Derfor har generne og de proteiner de koder for tiltrukket stor videnskabelig interesse.

Gener kan ses som en kodebog til, hvordan cellens byggesten – dens proteiner – skal laves. Arver man en mutation i et gen, er der en fejl i kodebogen, som fører til en fejl i proteinet. Det kan potentielt ødelægge proteinets funktion og skade cellen.

I dag ved vi, at proteinet BRCA2 – som genet og navnefællen BRCA2 koder for – spiller en central rolle i reparationen af bestemte typer af DNA-skader i celler. Og hvis DNA-skader ikke repareres, kan det føre til kræft.

Nu viser forskere fra Københavns Universitet i et nyt studie, at BRCA2 har brug for et bestemt enzym, PP2A-B56, for at kunne reparere DNA-skader. Enzymet er et såkaldt husholdningsenzym, som er et begreb, man bruger om de enzymer, der har mange forskellige funktioner i cellen.

”Vi har fundet ud af, at der er en interaktion mellem BRCA2 og enzymet, som er central for cellens evne til at reparere DNA-skader. Samtidig kan vi se, at mutationer, der ødelægger denne interaktion, nedsætter evnen til at reparere DNA-skader. Det har vi opdaget ved at undersøge en del af BRCA2, som ingen har kigget på før,” siger postdoc Sara Marie Ambjørn.

”Vi har testet mutationer fundet i kræftpatienter, som påvirker interaktionen mellem enzymet og BRCA2, og vi kan se, det påvirker cellernes respons til et stof, der bruges til kemoterapi,” siger hun.

Forskerne håber på, at studiet kan give vigtig information om potentiel kræftrisiko og mere målrettet behandling for kræftpatienter, der har en mutation i denne del af BRCA2.

Målrettet behandling i fremtiden

For at nå frem til opdagelserne, har forskerne i laboratoriet introduceret forskellige muterede versioner af BRCA2 i menneskeceller og karakteriseret deres evne til at understøtte DNA-reparationer. De fandt ud af, at hvis de muterede BRCA2, sådan at interaktionen mellem enzymet og BRCA2 blev afbrudt, kunne cellerne ikke længere reparere bestemte DNA-skader.

Der er en del studier, der indikerer enzymets rolle i forbindelse med reparation af DNA-skader. Men studiet fra Københavns Universitet er det første, der direkte dokumenterer hvordan.

”Vi kan nu sige, at det er nødvendigt, at enzymet PP2A-B56 interagerer med BRCA2, for at DNA-skader bliver repareret ordentligt og sundt. Vi ved også, at mutationer i selve enzymet har en forbindelse til udviklingen af bestemte typer kræft. Dermed åbner der sig et perspektiv for at undersøge, om nogle kræftpatienter med mutationer i enzymet kan have gavn af behandlingstyper målrettet til kræftpatienter med BRCA2-mutationer,” siger postdoc Sara Marie Ambjørn.

Resultatet kan betyde, at kræftpatienter med en bestemt gruppe af mutationer kan få en mere målrettet behandling i fremtiden.

Læs hele studiet i Nature Communications ’A complex of BRCA2 and PP2A-B56 is required for DNA repair by homologous recombination’ her.

Professor Jakob Nilsson
jakob.nilsson@cpr.ku.dk