Se konferencen Sundheden er nær - fremtidens forebyggelse, ny teknologi og samarbejde på tværs
Velkomst ved Adam Holm, Bente Stallknecht (KU) og Nanna Skovgaard (KL)
Session 2: Strukturel forebyggelse som langsigtet løsning på et udfordret sundhedsvæsen
Session 1: Mere effektivitet og samarbejde på tværs som løsning på ressourcemangel
Session 3: Data, digitalisering og sundhedsteknologi som en del af løsningen - potentialer og udfordringer
Det gennemgående tema for dagen var samarbejde på tværs. For mange af mulighederne ligger nemlig i, at vi, forskere og praksis, arbejder sammen om løsninger.
Fire løsninger i fremtidens sundhedsvæsen
Lektor Signe Smith Jervelund, der forsker i sundhedsvæsenets struktur og funktion, og lektor Henriette Langstrup, der forsker i digitalisering af sundhedssektoren, har fire forslag til mulige løsninger på, hvordan presset på sundhedsvæsenet kan lettes.
1) Ryd op i to do-listen
”Hvis man fra politisk side beslutter, at vi letter noget af administrationsbyrden for sundhedspersonalet, så kan personalet frigive noget tid, som i stedet kan bruges på deres kerneopgave. Vi kunne prioritere mere hårdhændet hvilke data, der er meget vigtige for os at indsamle med den situation, vi står i nu,” siger Signe Smith Jervelund.
Digitalisering bliver ofte set som midlet til at effektivisere og sætte arbejdskraft fri. Men kan være lidt af et tveægget sværd.
”På den ene side har vi brug for data til at vide, hvilke indsatser i sundhedsvæsenet, der er sundhedsfagligt effektive og økonomisk fornuftige. Men på den anden side er det også et arbejde at producere, kvalitetssikre og bruge al denne data,” siger Henriette Langstrup
2) Brug teknologien på den kloge måde
Teknologi kan både være en god sundhedsfaglig løsning, men kræve mere arbejde.
”Vi kan godt omfordele på måder, som gør arbejdet nemmere for nogle af de sundhedsprofessionelle og giver dem mere tid. Men vi skal ikke være blinde for, at så er der er nogle andre, der skal gøre noget andet,” siger Henriette Langstrup.
3) Tænk langsigtet
En langsigtet løsning er, at vi måske helt kan undgå, at ligeså mange får brug for sundhedsvæsenet, siger Signe Smith Jervelund. Men det er ikke helt så nemt, som det lyder.
”Tendensen er, at vi har stort fokus på patienter – altså når folk først er blevet syge, men meget lidt fokus på, hvordan vi undgår, at folk bliver patienter,” siger Signe Smith Jervelund.
4) Match patienternes behov
”Man kunne med fordel undersøge, om det er er muligt at differentiere nogle af sundhedsvæsenets mange patientrettigheder, for eksempel behandlingsgarantien, i forhold til patientens behov, uden det går ud over sundhedsvæsenets kvalitet,” siger Signe Smith Jervelund.
Vi har brug for mere praksisnær og anvendelsesorienteret forskning, der spørger ”Hvad virker for hvem og under hvilke omstændigheder”?