22. april 2021

Brasiliansk variant af coronavirus ser ud til at være mere smitsom og i stand til at undvige immunitet

Coronavirus

Et nyt studie med Københavns Universitet repræsenteret indikerer, at varianten af coronavirus med navnet P.1, der opstod i Brasilien, kan udgøre en større trussel end hidtil antaget. Forskerne konkluderer, at det er sandsynligt, at P.1 er mere smitsom end andre varianter af SARS-Cov2 og at den måske kan undvige immunitet opnået fra tidligere infektion med coronavirus.

Coronavirus partikler
(Foto: Colourbox)

Selvom der bliver givet flere og flere vacciner mod coronavirus i hele verden, så er der mange lande, der stadig kæmper med udbrud og med at give den rette hjælp de mennesker, der har brug for behandling.

Et af de lande er Brasilien. Her står man i anden bølge med et stort antal døde hver dag og tilfælde af at sundhedssystemerne kollapser. I byen Manaus har tingene set særdeles dystre ud fra december og gennem til det tidlige forår.

Vores resultater understreger, hvor vigtigt det er at få mere overvågning af infektioner og de forskellige varianter i mange flere lande for at få pandemien under fuld kontrol.

Samir Bhatt, Institut for Folkesundhedsvidenskab

Byen blev så hårdt ramt af den første bølge af smitte i 2020, at man faktisk troede, at byen var et af få steder i verden, hvor man havde opnået flokimmunitet. Det blev estimeret, at 75 procent af indbyggerne i byen havde haft været smittet med coronavirus. Men så ramte anden bølge i november og december.

Nu kaster et nyt studie udgivet i det videnskabelige tidsskrift Science med forskere fra Storbritannien, Brasilien og Københavns Universitet lys over, hvorfor Manaus har disse udfordringer igen.

”Vores hovedforklaring er, at der er en aggressiv variant af coronavirussen med navnet P.1, som ser ud til at være årsagen til deres problemer. Vores epidemiologiske model indikerer, at P.1 sandsynligvis er mere smitsom end andre tidligere varianter og sandsynligvis kan undvige immunitet, som man har opnået ved tidligere smitte med andre varianter,” siger forskningsleder bag det nye studie, Samir Bhatt, der er forsker på Institut for Folkesundhedsvidenskab på KU.

Opstod i november

Forskerne har brugt mange former for data fra Manaus til at karakterisere P.1 og dens egenskaber, herunder 184 prøver med genetisk data. De finder frem til, at P.1 rent genetisk er forskellig fra andre former for coronavirus. Den har fået 17 mutationer inklusiv en vigtig trio af mutationer i spikeproteinet (K417T, E484K and N501Y).

”Vores analyse viser, at P.1 opstod i Manaus omkring november 2020. Den gik fra ikke at være tilstede i vores genetiske prøver og til at udgøre 87 procent af prøverne på kun syv uger. Den har siden spredt sig til adskillige andre stater i Brasilien og mange andre lande rundt om i verden,” siger Samir Bhatt.

Modellering med machine learning

Forskerne brugte derefter en epidemiologisk model til at estimere, hvor smitsom P.1 ser ud til at være. De regnede også på, om P.1 udviste tegn på at undvige immunitet fra tidligere smitte.

”Groft sagt, så inkorporerer vores model mange datakilder som dødelighed og genetiske sekvenser og sammenligner så to forskellige virus varianter for at se, hvilken der bedst forklarer, hvad der skete i Manaus. Den ene blev sat til at være ’normal’ coronavirus, mens den anden blev dynamisk justeret med machine learning til at passe til de faktiske begivenheder i Brasilien,” forklarer Samir Bhatt.

Denne modellering gjorde forskerne i stand til at konkludere, at det er sandsynligt, at P.1 er mellem 1.7 og 2.4 gange mere smitsom end andre ikke-P.1-varianter.

De konkluderer også, at P.1 sandsynligvis kan undvige mellem 10 og 46 procent af immuniteten opnået ved smitte med ikke-P.1-varianter.

”Som forskere er vi nødt til at advare imod at fremskrive disse resultater til at gælde hvor som helst i verden. Men vores resultater understreger hvor vigtigt det er at få mere overvågning af infektioner og de forskellige varianter i mange flere lande for at få pandemien under fuld kontrol,” siger Samir Bhatt.

Det nye studie kan læses i tidsskriftet Science: “Genomics and epidemiology of the P.1 SARS-CoV-2 lineage in Manaus, Brazil”

Kommunikationskonsulent Mathias Traczyk
mathias.traczyk@sund.ku.dk