17. maj 2021

Stor amerikansk interesse for dansk forskning i kvanteteknologi

Kvanteteknologi

Den amerikanske udenrigsminister, Antony Blinken, har her til eftermiddag besøgt Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet. Fokus for besøget var især instituttets verdensledende forskning i kvanteteknologi.

Professor Charles Marcus forklarer den amerikanske udenrigsminister, Antony Blinken elementer i sin kvanteforskning.

Hvordan kan kvanteteknologi hjælpe til med at løfte nogle af de store udfordringer, som verdenssamfundet står over for i forbindelse med den grønne omstilling?

Det var et af de helt centrale samtaleemner, da USA’s udenrigsminister, Antony Blinken, i dag besøgte Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet.

Svaret på spørgsmålet er omfattende: Kvanteteknologien vil være en helt central del af løsningerne inden for vitale områder som transport og logistik, energiforsyning, sundhed, medicin og informationssikkerhed.

Niels Bohr Institutets forskning inden for kvanteteknologi og kvanteinnovation er blandt verdens førende, og forskere fra hele verden, herunder fra USA, har derfor fundet vej til Danmark for at forske på Niels Bohr Institutet. En af dem er professor ved Center for Kvanteelektronik og forskningsleder hos Microsoft, Charles M. Marcus, som under en rundvisning i laboratoriet fortalte udenrigsministeren om potentialet i kvanteteknologi.

En ny teknologisk bølge er på vej

Forskningen i kvanteteknologi bygger på Niels Bohrs atommodel og udvikling af kvantemekanikken, der blev grundlaget for en bølge af nye teknologier i 1950’erne og 1960’erne. Transistoren som basis for computeren og laseren som basis for optisk kommunikation og dermed internettet, MR-scanneren og GPS-navigation er eksempler på elementer, der er blevet uundværlige i vores hverdag.

”Nu kommer den næste bølge af kvanteteknologier. De vil få en enorm betydning for samfundet med positiv virkning på en lang række områder, der alle har betydning for en bæredygtig udvikling og forvaltning af verdens ressourcer,” siger leder af Niels Bohr Institutet, Jan Thomsen, og fortsætter:

”Danmark er et videnssamfund, og vi har investeret massivt i kvantemekanisk grundforskning. Det giver Danmark en enestående mulighed for at udnytte vores placering i forskningens verdenselite til at skabe en videnstung industri inden for et felt, hvor mulighederne er store. Virksomheder skal i samarbejde med forskningen udnytte det potentiale, som er skabt.”