30. november 2021

Udbredt tilstand i vagina kan måske lede til akut kejsersnit

FØDSEL & BAKTERIER

En skæv sammensætning af bakterier i vagina hos gravide kvinder er forbundet med øget risiko for akut kejsersnit. Det viser et nyt studie udført af forskere fra blandt andet Københavns Universitet og Dansk BørneAstma Center. Resultatet er ”ret overraskende” lyder det fra KU-forsker bag.

Foto af snarligt fødende kvinde
Foto: Getty Images

Cirka hver tredje danske kvinde mellem 15 og 45 år oplever på et tidspunkt at have en ubalance i bakterierne i vagina. Ubalancen kaldes på fagsprog bakteriel vaginose og er en tilstand uden alvorlige symptomer. Dog er bakteriel vaginose kædet sammen med en række fødelsproblematikker såsom for tidlig fødsel og spontan abort.

Og i et nyt studie viser en række forskere, at graden af bakteriel ubalance i graviditeten også hænger sammen med, om børn fødes vaginalt eller ved akut kejsersnit.

”Vores resultater peger på, at jo større ubalance en gravid kvinde har i vagina, des større er risikoen for, at hun føder ved akut kejsersnit,” forklarer Jakob Stokholm, der er leder af mikrobiom-gruppen på Dansk Børneastma Center og lektor på Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet.

Sammen med Dansk BørneAstma Center og kolleger fra Københavns- og Århus Universitet har han analyseret 1.396 vaginale bakterieprøver fra 736 danske gravide kvinder.

For de kvinder, der havde mindst ubalance i bakteriesammensætningen, fødte 10 procent ved akut kejsersnit, mens 16 procent af kvinder med større grad af ubalance fik samme indgreb. Blandt kvinder, der havde den højeste grad af ubalance, fødte hele 22 procent ved akut kejsersnit, lyder resultaterne i studiet.

”Tidligere studier har vist, at en skæv sammensætning af bakterier i skeden er koblet til problemer med infertilitet, spontane aborter og for tidligt fødte børn. Men, at vi kan se en så markant sammenhæng mellem graden af bakteriel ubalance og akut kejsersnit er ret overraskende,” siger Jakob Stokholm.

Bakterier kan muligvis udløse fødslen

Forskerne har desuden i tidligere undersøgelser dokumenteret, hvordan børn, der er født ved kejsersnit, har øget risiko for at udvikle astma. Det skyldes, at de har en markant anderledes sammensætning af tarmbakterier, end børn, der er født vaginalt. Derudover kan operationssåret fra kejsersnittet lede til infektioner og en længere periode, hvor moderen er generet af smerter.

Derfor er det vigtigt at finde ud af, hvorfor graden af bakteriel ubalance i vagina hænger sammen med akut kejsersnit, lyder det fra Jakob Stokholm. Han understreger, at årsagen endnu ikke er undersøgt til bunds, men kommer alligevel med et forsigtigt bud på sammenhængen.

”Når fostervandet på den gravide kvinde går, og fødslen er i gang, er der en direkte passage fra skeden og op til livmoderen. Under en langvarig fødsel, kan man forestille sig, at særlige bakterier fra vagina kan påvirke livmoderen på en måde, der gør, at der bliver behov for akut kejsersnit. Det kunne være infektionstegn hos moderen, eller at barnet bliver stresset inde i maven eksempelvis med påvirket puls, hvorfor man må operere og tage barnet ud,” siger han.

Drop sæben til underlivet

Den ideelle bakteriesammensætning i vagina er meget ensartet og indeholder primært mælkesyrebakterier, som sikrer et sundt miljø og skærmer mod sygdomsfremkaldende bakterier.

Men forskellige faktorer kan påvirke og ændre bakterierne i skeden, forklarer Søren Sørensen, der er professor på Biologisk Institut på KU og medforfatter til studiet.

”Plejeprodukter, der indeholder antibakterielle stoffer, kan fjerne nogle af de vigtige mælkesyrebakterier og dermed forstyrre den naturlige bakterieflora. Derfor er det bedste, man selv kan gøre, at droppe overdreven brug af sæbe og cremer i vagina,” siger han.

Jakob Stokholm
Lektor