2. februar 2022

Redningskrans til kuldsejlet universitetsbyggeri

bygninger

Uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen lover, at Københavns Universitet ikke kommer til at stå alene med ekstraregningen for den forsinkede og skandaleramte Niels Bohr Bygning.

Niels Bohr Bygningen på Jagtvej
Københavns Universiet venter stadig på, at Niels Bohr Bygningen på Jagtvej i København er klar til overdragelse. Foto: Ritzau/Scanpix

Forsinkelser, fordyrelser, usikkerhed om slutpris og kvalitet. Byggeriet, der skulle være ramme for solstrålehistorier om KU’s internationale forskningsambitioner har været dækket af tunge skyer. Frygten for flere budgetoverskridelser som følge af byggesjusk og forsinkelser har i flere år været en tikkende bombe under universitetets økonomi.

Den bombe blev i dag på samråd i Folketinget foreløbigt demonteret af uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen. Regeringen tilkendegiver nu, at den vil kompensere universitetet for en del af de ekstraregninger, det vil blive påført i forbindelse med overdragelse af byggeriet.

- Det er yderst positivt, at der nu er tydelig politisk opbakning og vilje til at finde en fair løsning på, hvad der ellers var ved at udvikle sig til et økonomisk mareridt for universitetet. Og helt konkret betyder det, at vi nu kan fokusere mere på det, vi er sat i verden for - forskning og uddannelse. Vi står dog fortsat står med et ufærdigt byggeri, hvor fejl og mangler skaber usikkerhed og forsinkelser, og hvor der er tvivl om Niels Bohr Bygningen kan bruges til det, den var planlagt til. Men vi håber og er fulde af tillid til, at dagens udmeldinger markerer starten på en mere langtidsholdbar og bæredygtig løsning, siger rektor Henrik C. Wegener.

Penge til forskning og uddannelse går til mursten.

Københavns Universitet hæfter sig ved at regeringen nu også igangsætter et arbejde med et eftersyn af hele statens huslejeordning – den såkaldte SEA-ordning. Et udvalg under ledelse af Finansministeriet skal undersøge, hvordan den udskældte og dyre ordning kan lade livet til fordel for andre modeller, hvor universiteterne selv ejer deres bygninger og dermed også har større ansvar for opførelse og drift.

- Det er meget opmuntrende at regeringen nu vil nedsætte et tværministerielt udvalg, som skal finde en langtidsholdbar model for universiteternes bygningssituation. KU har længe ønsket sig et bygningsselveje, som bl.a. DTU og CBS har det, så jeg er meget tilfreds med at denne mulighed indgår i udvalgets arbejde, siger Henrik C. Wegener.

København Universitet har flere gange tidligere ansøgt om bygningsselveje.

Christian Hedegaard
Kommunikationsmedarbejder