11. marts 2022

Forskere tager kvantespring hen imod at transplantere sunde stamceller i tarmen

Tarmen

Stamcelle-transplantation i tyktarmen kan gøre mus med tyktarmsbetændelse raske. Det tegner godt for en fremtidig behandlingsform, hvor patienter med colitis ulcerosa ikke ender med stomi.

Ondt
Forskerne fra Københavns Universitet har arbejdet på at forfine teknikken til at transplantere stamceller i tarmen på mus de sidste 10 år. Foto: Canva.

30.000-35.000 danskere lider af tyktarmsbetændelse med det medicinske navn colitis ulcerosa. En sygdom i tyktarmen, der for en betydelig gruppe af patienter medføre smerte og udmattelse i en sådan grad, at det kan være svært at passe et normalt arbejde. Alligevel er der flere af de patienter, der frem for at få en stomi vælger at leve med sygdommen.

”Det kan være stigmatiserende at leve med stomi, og det vil være fantastisk med løsninger, som kan komplementere den nuværende behandling, og derfor potentielt giver disse patienter et valg,” siger professor Kim Bak Jensen, der står bag et nyt studie om tarmtransplantation.

I det nye studie beskriver forskerne en optimeret metode til at transplantere raske stamceller ind i en syg tarm. De raske stamceller, der bliver indført, skal reparere det skadede væv og dermed kurere sygdommen. Forsøgene er foretaget i mus, og der er lang vej igen, før man kan teste denne type behandling i patienter.

Men det nye studie vil give andre forskere fra samme felt mulighed for at reproducere metoden, og det er et skridt i retningen af faktisk at kunne udvikle en behandling til mennesker, fortæller professor Kim Bak Jensen.

”Colitis ulcerose er en sygdom i stigning. Mens nogle patienter responderer godt på den behandling, der allerede findes, så ender andre med stå over for dilemmaet om at skulle have fjernet en del af tarmen. Derfor håber vi at være med til at udvikle en ny behandling, som tilføjelse til det, der allerede findes,” siger Kim Bak Jensen.

I perioden 1980 til 2013 er antallet af nye colitis ulcerosa-patienter tæt på fordoblet. I 1980  havde næsten 11 ud af 100.000 personer i Danmark colitis ulcerosa, men i 2013 var det tal steget til næsten 19 ud af 100.000 personer.

Levende plaster

Forskerne på Københavns Universitet har arbejdet på at forfine teknikken til at transplantere stamceller i tarmen på mus de sidste 10 år. Meget af forskningen er foregået i Biotech Research and Innovation Centre (BRIC) og Novo Nordisk Foundation Center for Stem Cell Biology (DanStem). Nu tages arbejdet videre i Novo Nordisk Foundation Center for Stem Cell Medicine (reNEW).

”Selve metoden er meget simpel. Vi dyrker i første omgang stamceller fra tarmen i laboratoriet som organoider, og derefter indføres disse raske epitel organoider i tarmen på mus med colitis ulcerosa-lignende symptomer. De indførte organoider sætter sig efterfølgende på det skadede område i tarmen, som et levende plaster, og genopbygger området,” forklarer Kim Bak Jensen.

Selve transplantationen tager omkring 10 minutter og udføres ligesom en kikkertundersøgelse. Der er dermed ikke tale om en operation, men et mindre indgreb.

Stamcellerne til transplantationen isoleres fra biopsier, som i dette tilfælde var taget fra mus. I laboratoriet stimulerer forskerne disse stamceller med specielle vækstfaktorer, så de begynder at dele sig, og dermed kan man høste mange flere stamceller, som kan transplanteres ind i musen igen. Det er dermed musens egne stamceller, som er med til at helbrede den.

Mus med colitis-lignende symptomer, som modtager denne type stamcelletransplantation, kommer sig hurtigere end kontrolmus.

”Vi håber, at vi kan gøre en forskel for den gruppe af colitis ulcerora patienter, som er sværest at behandle og dermed også er den dyrest gruppe af patienter fra et samfundsperspektiv,” siger Kim Bak Jensen.

Næste skridt i processen er at begynde en dialog med Lægemiddelstyrelsen for at finde ud af, hvad der skal til for at komme nærmere behandling.

Læs hele studiet ”Transplantation of intestinal organoids into a mouse model of colitis” i Nature Protocols.

Professor Kim Bak Jensen
kim.jensen@sund.ku.dk