19. maj 2022

Ny prorektor: "Mål mig på, hvor mange der møder op i KU-T-shirt."

VAGTSKIFTE

Prodekan for uddannelse på Det Juridiske Fakultet, Kristian Cedervall Lauta, indtager rollen som prorektor for uddannelse på Københavns Universitet, og han har en drøm.

Kristian Cedervall Lauta
40-årige Kristian Cedervall Lauta​ tiltræder 15. juni som prorektor for uddannelse. Han tiltræder jobbet med et klart mål og en drøm.​

Kristian Cedervall Lauta overtager depechen efter Bente Merete Stallknecht, som er skiftet til stillingen som dekan på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Den første opgave, Lauta vil kaste sig over, er en ny uddannelsesstrategi for Københavns Universitet.

- En ny strategi skal sikre endnu bedre uddannelser fremover. Vi skal lave uddannelser med et højt fagligt niveau, som KU allerede er kendt for, og vi skal sikre, at der er et medejerskab for uddannelserne blandt studerende og ansatte, siger Kristian Cedervall Lauta.

Den kommende prorektor er professor og kommer fra stillingen som prodekan for uddannelse på Det Juridisk​e Fakultet, Københavns Universitet.

40-årige Kristian Cedervall Lauta forsker blandt andet i katastrofer, klima og risici og tiltræder 15. juni. Særligt én ting ser han frem til, når han træder ind i sin nye rolle:

- Jeg glæder mig sindssygt meget til immatrikulationen. Jeg glæder mig til at være med til at byde en ny generation velkommen ind i det fantastiske ​fællesskab, KU er. Jeg har levet KU-traditioner i årevis og selv startet som studerende her. Den her dag er én af de festligste og vigtigste dage for universitetet og for de nye studerende. Det starter her!

​Den rigtige til at løfte rollen

​​Efter test og samtaler var det et enigt indstillingsudvalgs vurdering, at Kristian Cedervall Lauta var den mest motiverede og klart stærkeste kandidat i forhold til de kompetencer og den erfaring, som er blevet efterspurgt.

​- Kristian er en internationalt bredt anerkendt forsker med erfaring i forskningsbaseret undervisning og uddannelsesudvikling. Han er visionær og en meget dygtig kommunikator, som skaber tillid og engagement omkring mål og opgaver. Han god til at skabe relationer, ligesom jeg vurderer, at han kan løfte rollen som prorektor med et strategisk perspektiv og i en politisk sammenhæng, siger rektor for Københavns Universitet, Henrik C. Wegener.​

Store forventninger til sig selv

​Det er ikke kun rektor, der har forventninger til Kristian Cedervall Lauta. Det har han også selv:

​- Jeg drømmer om at være med til at skabe et Københavns Universitet, der har en stærkere fælles identitet. Jeg vil gerne måles på, hvor mange der møder op til reunionfest på deres gamle gymnasium iført en KU-T-shirt som billede på, at de er stolte over at have taget deres uddannelse her. Man er jo på KU i en afgrænset periode, men KU skal være noget, man stolt tager med sig gennem hele livet, siger Kristian Cedervall Lauta.

Forskerprofil
​Kristian Cedervall Lauta er uddannet på Københavns Universitet, hvor han blev cand.jur. i 2008 og ph.d. i 2012.
Se hele forskerprofilen​.

Portrætfoto

Hent portrætfoto i høj opløsning.

Fotograf: Lizette Kabré

Jes Højen Razga