2. juni 2022

Nyt pionercenter baner vejen for den grønne omstilling i landbruget

GRØN OMSTILLING

Et nye pionercenter med navnet Land-CRAFT (Pioneer Center for Landscape Research in Sustainable Agricultural Futures) blev indviet den 1. juni 2022. Centret skal udvikle grundlæggende forskningsdrevne løsninger til brug for den grønne omstilling i landbruget. Det bliver det første center i verden, der på tværs af fagområder og med de mest avancerede metoder vil afdække landbrugets klima- og miljøbelastning.

Illustration
Et nye pionercenter blev indviet den 1. juni. Centret skal udvikle grundlæggende forskningsdrevne løsninger til brug for den grønne omstilling i landbruget. Foto: Colourbox.

Centret er et samarbejde mellem Aarhus- og Københavns Universitet, og det er en del af et nationalt initiativ om etablering af pionercentre inden for vigtige forskningsområder. Der er samlet afsat 250 millioner kroner til centret over de næste 13 år og KU modtager 70 millioner kr.

En udfordrende og ambitiøs opgave

I pionercentret samles landets førende forskere som ved hjælp af observations- og modelleringsværktøjer samt remote sensing vil skabe overblik over, hvordan landbruget påvirker natur og klima. Sammen vil de finde frem til de bedste løsninger på, hvordan vi afbøder landbrugets klimapåvirkning, hvordan vi indretter landbruget til klimaforandringerne og hvordan vi får et mere bæredygtigt landbrug.

Claus Beier institutleder på Institut for Geovidenskab og Naturressourceforvaltning ved Københavns Universitet deltog i åbningen af pionercentret den 1. juni 2022.

”Den grønne omstilling kræver ikke kun, at vi reducerer udledningen af drivhusgasser og øger lagring af kulstof i jorden, men vil også føre til nye og ændrede krav til landbrugsproduktion af fødevarer og biomasse. At opnå alt dette på én gang er en kompleks, udfordrende og ambitiøs opgave. Land-CRAFT vil levere vigtig viden og forståelse for denne presserende del af den grønne omstilling,” siger professor Claus Beier, leder af Institut for Geovidenskab og Naturressourceforvaltning ved Københavns Universitet.

Professor Per L. Ambus uddyber; ”Når forskere fra forskellige universiteter, med forskellige traditioner og forskellige ekspertiseområder slutte sig sammen, så kan vi opnå de bedst mulige resultater. Aarhus Universitet har solid viden inden for klassisk landbrugsforskning, mens vi på IGN og ved Københavns universitet kan bidrage med avanceret viden til at studere naturens processer”.

Professor Klaus Butterbach-Bahl skal stå i spidsen for det nye pionercenter. Foto fra indvielsen den 1.juni 2022.

Nytænkning, excellent forskning og mange penge

Professor Klaus Butterbach-Bahl skal stå i spidsen for det nye pionercenter. Han kommer fra en stilling som chef for afdelingen Terrestrial Biogeochemistry på the Department of Meteorology, Atmospheric Environmental Research ved Karlsruhe Institute of Technology i Tyskland.

”Med Klaus Butterbach-Bahl i spidsen får vi et tværfagligt center, hvor landets førende forskere inden for landbrug, biologi og biogeokemi kan samarbejde og udnytte nye teknologier til at forstå, hvordan landbruget påvirker naturen, og hvordan vi kan arbejde sammen om at få et mere bæredygtigt landbrug, samt mere natur og biodiversitet til gavn for os alle,” siger Hans Brix der er Institutleder på Biologisk Institut ved Aarhus Universitet.

Fem af Danmarks største fonde; Danmarks Grundforskningsfond, Carlsbergfondet, Novo Nordisk Fonden, Lundbeckfonden og VILLUM Fonden finansierer aktiviteterne i pionercentret. For det kræver nytænkning, excellent forskning og mange penge at nå målene for den grønne omstilling af landbruget.

Læs mere på Land-CRAFT hjemmesiden

Per Lennart Ambus