17. november 2022

Iran-ekspert: 3 facts om protesterne i Iran

iran

Hvad er det særlige ved protesterne i Iran? Iran-ekspert Rasmus Elling fremhæver 3 vigtige pointer, som viser, at de nuværende protester adskiller sig fra tidligere protestbevægelser.

Demonstranter
Demonstranter deltager under en demonstration foran den iranske ambassade i Bruxelles efter Mahsa Aminis død. Foto: Shutterstock

Har du styr på, hvad det er der sker i Iran lige nu, og hvorfor så mange demonstrerende kvinder og mænd er villige til at risikere liv og sikkerhed?

Vi har bedt Iran-ekspert Rasmus Elling forklare hvad der er op og ned i konkflikten og hvordan Jina Mahsa Aminis død er gnisten, der har antændt en større konflikt mellem iranerne og præstestyret.

1.

For det første er kvinderne og kvinderettigheder i centrum for denne protestbevægelse. Det er første gang siden 1979, at vi ser kvinderne gå forrest, og kvindepsørgsmålet være det vigtigste.

2.

Det andet jeg hæfter mig ved er, at denne protestbevægelse ikke har nogle leder. Det er en græsrodsbevægelse, der vokser nedefra og op. Det gør det rigtig svært for myndigheder at slå ned på den her bevægelse, for hvem præcis skal man gå efter.

3.

Det tredje jeg hæfter mig ved er, at denne protestbevægelse er landsdækkende. Den går på tværs af geografiske skel. Den går på tværs af forskellige samfundsklasser.

Der er både protester i arbejderklassen og i middelklassen. Og så går den på tværs af de etniske grænser, der er i Iran. Det er derfor at denne her protestbevægelse adskiller sig fra tidligere protestbevægelser.

Rasmus Christian Elling
Lektor, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier