24. juni 2022

Det sker der i kroppen, når du cykler 200 kilometer om dagen

Sundhed

Verdens dygtigste cykelryttere konkurrerer hvert år om Tour de France-sejren. De cykler hundreder af kilometer om dagen i flere uger i træk. Men hvad sker der med kroppen, når man udsætter den for så ekstrem en belastning? Og kan alle cykle Tour de France? Det gør professor i arbejdsfysiologi og sundhed Jørn Wulff Helge os klogere på.

Billede af Tour de France-ryttere
På dage med de flade etaper forbrænder rytterne mellem 5000-6000 kalorier. På de hårdeste etaper er det op til 8500. Foto: Unsplash

Tre uger. 200 kilometer om dagen. Millioner af mennesker, der følger med.

De fleste kan nok forestille sig, hvordan det er at cykle en lang tur på et par timer. Men det er svært at forestille sig, hvordan det er at cykle Tour de France, selvom vi i Danmark er svært glade for vores cykler.

Men er det sundt for kroppen, at den bliver udsat for så mange timers cykling mange dage i træk? Ikke helt, siger Jørn Wulff Helge, der er professor i arbejdsfysiologi og sundhed ved Københavns Universitet.

”Det er ikke sundt at løbe et maraton, og det er ikke sundt at køre Tour de France. Men træningen er sandsynligvis sund. Men de her gutter er så trænede og tynde, så hvis man ser på dem, så er de på kanten af det, vi ville kalde sunde. Det er ikke noget, de dør af, men det ville ikke være sundt at leve sådan resten af livet,” forklarer Jørn Wulff Helge, der forsker på Biomedicinsk Institut.

Når cykelrytterne starter en af de i alt 21 etaper i Tour de France, skal kroppen være fuldstændig klar, så den ikke bukker under for det voldsomme, fysiske pres.

Det er absolut ikke alle, der kan blive Tour-ryttere

Jørn Wulff Helge

Det handler blandt andet om at optimere det, de spiser inden løbet. De skal have nok protein, kulhydrat, energi og væske. Særligt sukker er vigtigt for musklerne. Når man cykler 200 kilometer, så vil musklerne nemlig have brug for sukker for at fortsætte.

”Hvis tilpas mange celler i musklerne bliver tomme for sukker, så vil man begynde at forbrænde mere fedt. Det kræver mere ilt og føles hårdere. Pulsen begynder at stige, og den psykiske opfattelse bliver markant hårdere, og man kan sige, at man møder ”muren”. Derfor gælder det om at få fyldt op på sukker og energi, både før, under og efter løbet, så de bedst muligt sørger for ikke at løbe tør for sukker til deres muskler,” forklarer Jørn Wulff Helge.

Forbrænder dobbelt så meget

Når Tour-rytterne endelig er hoppet på cyklen og har fået fyldt depoterne op, så skal de sørge for at få nok kalorier, mens de cykler. De forbrænder nemlig markant mere , end de plejer at gøre.

”På dage med de flade etaper forbrænder rytterne mellem 5000-6000 kalorier og helt op til 8500 kalorier på dage med de hårdeste etaper. Til sammenligning vil en gennemsnitlig kvinde forbrænde cirka 2000-2500 kalorier om dagen, og en mand ville ligge mellem 2500-3000 kalorier om dagen,” siger Jørn Wulff Helge.

Der skal altså noget energi til for at holde rytternes krop i gang, når de cykler så længe og over så mange dage.

Kan alle være med i kampen om den gule førertrøje?

Det lyder fristende at cykle i de franske alper. Men den nedslående melding fra Jørn Wulff Helge lyder, at det er ikke alle, der trods hårdt arbejde og god motivation kan træne sig op til det ekstreme cykelløb.

”Det er absolut ikke alle, der kan blive Tour-ryttere. Det kræver en fantastisk motivation. Man skal træne i mange år og i rigtig mange timer. Og så er 50-60 procent af det et spørgsmål om genetik og hjertestørrelse, og det rigtige valg af forældre,” siger han.

Selv er Jørn Wulff Helge heller ikke sikker på, at han ville cykle Tour de France, hvis han kunne.

”Det ville være fantastisk, selvfølgelig ville jeg det. Men jeg er ikke sikker på, at jeg nogensinde ville have motivationen til at køre så mange timer på en landevej. Det er vildt, så mange timer, de træner. Om jeg ville have evnerne til det? Det er jeg heller ikke sikker på. Måske.”

Professor Jørn Wulff Helge
jhelge@sund.ku.dk