22. juni 2023

Universitetet skal skille sig ud med det unikke fysiske møde

NY PRODEKAN

Uddannelsesområdet bliver disrupted i de kommende 10 år, og det stiller store krav til universiteternes uddannelser, siger professor Andreas de Neergaard, som fra 1. september 2023 tiltræder som prodekan for uddannelse på SCIENCE - Det Natur og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.

Andreas de Neergaard
Professor Andreas de Neergaard - kommende prodekan for uddannelse på SCIENC

I 2001 forsvarede Andreas de Neergaard sin ph.d. om kulstoflagring og -omsætning i jorden, men der gik næsten 20 år, inden emnet for alvor kom ind i klimapolitikken. Så lang tid har universiteterne ikke til at omstille sig til en ny verden, hvor teknologi og et evigt omskifteligt arbejdsmarked stiller store krav til uddannelserne.

”Uddannelsesområdet er det felt, der bliver allermest disrupted i de næste 10 år, fordi private uddannelsesaktører og kunstig intelligens kommer til at tilbyde tilpassede og efterspurgte uddannelser. Universiteterne skal i den kontekst kunne levere en merværdi, der handler om, at uddannelserne her er forskningsbaserede, og at man her kan møde forskere og medstuderende og danne netværk. Det unikke bliver det fysiske møde og fællesskabet,” siger Andreas de Neergaard.

Derfor er særligt to fokusområder vigtige for ham i det kommende job som prodekan for uddannelse: Studiemiljø og uddannelsesforløb.

”Det er jeg optaget af, for vi står med en dobbelt udfordring: Vores arbejdsmarked er mere omskifteligt end nogensinde før, og samtidig orienterer vores studerende sig mod fremtiden og ønsker at finde deres plads og gøre en forskel. Derfor skal vi sørge for både at give dem en fremtidssikret uddannelse og betrygge dem i, at de kan fordybe sig i studielivet. At vi giver dem det, som de skal bruge for at kunne træde ind på det omskiftelige arbejdsmarked og skaber et studiemiljø med faglig nysgerrighed og netværk. Et miljø, hvor de ved, at vi kigger fremad på deres vegne, men også omvendt forventer, at de skal være til stede i deres uddannelse nu med nysgerrighed og tillid,” siger Andreas de Neergaard.

Mangesidet erfaring er en gevinst

51-årige Andreas de Neergaard blev kandidat i biologi fra Aarhus Universitet i 1997 og fortsatte med det samme videre til den daværende Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole, hvor han færdiggjorde en ph.d. i kulstoflagring og -omsætning i jorden. Bagefter fulgte jobs som adjunkt og lektor på først Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole, senere Københavns Universitet.

I 2013 blev Andras de Neergaard udnævnt til professor på Institut for Plante- og Miljøvidenskab på SCIENCE. Har var han ind til 2017, hvor han skiftede forskning ud med ledelse som prodekan for uddannelse på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på KU. Efter fire år her blev Andreas de Neergaard ansat som dekan i Teknologi og Sundhed på Roskilde Universitet, og har således i de seneste seks år udbygget sin ledererfaring i en kompleks universitetsverden.

Katrine Krogh Andersen, dekan på SCIENCE, ser frem til at få Andreas de Neergaard med på ledelsesholdet på SCIENCE.

”Andreas har mange års erfaring med forskning og undervisning på KU, men har som prodekan og dekan andre steder i universitetsverdenen også fået dyb indsigt i ledelse samt drift og udvikling af det komplicerede uddannelsesområde. Der er i dag mange krav og forventninger til vores uddannelser, og her kommer Andreas med den helt rigtige værktøjskasse. Vi har på SCIENCE iværksat et større arbejde om vores fremtidige uddannelseslandskab, og jeg er overbevist om, at Andreas er den rette til at bære dette arbejde videre til gavn for studerende, undervisere og ikke mindst vores aftagere. Jeg ser meget frem til at byde ham velkommen på holdet,” siger Katrine Krogh Andersen.

Andreas de Neergaard
andreasdeneergaard@gmail.com