12. oktober 2023

Reform af administrationen skal flytte penge over i forskning og uddannelse

Administrationsreform

Bedre, mere brugerrettet og billigere administration skal gøre livet lettere for medarbejdere og studerende og frigive 300 millioner kroner årligt.

Dekorativt billede
En mere fælles administrativ organisering på Københavns Universitet skal blandt andet styrke samarbejdet og sikre gode karriereveje for administrative medarbejdere.

En analyse viser, at det er muligt at gøre de administrative processer mere enkle og samtidig spare flere hundrede millioner kroner om året på Københavns Universitet. Pengene skal flyttes over i forskning, uddannelse og innovation.

Bestyrelsen har derfor ​bedt rektoratet om at tegne rammeværket til en ny administration, der skal skabe højere kvalitet af administration og service. Fokus skal være bedre brugeroplevelser for studerende og medarbejdere.

- Vi tror, at vi kan lave en administration, der vil opleves sammenhængende og brugerorienteret. Vi tror på, at vi kan styrke samarbejdet på tværs og skabe nogle stærke faglige miljøer og gode karriereveje for vores administrative medarbejdere. Derudover skal en mere fælles opgaveløsning være med til at gøre det muligt at indfri et økonomisk pejlemærke på 300 millioner kroner om året, siger universitetsdirektør Søren Munk Skydsgaard. ​

Rammen for det videre arbejde tager udgangspunkt i, at administrationen skal bygges op omkring tre eller fire campusbaserede servicecentre placeret tæt på de studerendes og forskernes dagligdag på universitetet.

Tæt på brugeren

En af de ting, der vil være fokus på, er at sørge for, at brugerne oplever den administrative opgaveløsning som nær og tilgængelig. Det vil være et bærende princip i en ny organisering.

- Det er nu, vi bliver mere præcise i forhold til, hvordan arbejdet i den nye administration skal tilrettelægges. En af hovedopgaverne bliver at sikre, at brugerne oplever den administrative understøttelse som nær og tilgængelig og samtidig mere fælles end i dag, hvor opgaver bliver løst på mange forskellige administrative niveauer på tværs af universitetet.

Når den nye organisering er tegnet, skal den implementeres og indarbejdes. Det arbejde følger hen over forår og sommer 2024. Hvor omfattende nedskæringerne på det administrative personale bliver, står ikke klart på nuværende tidspunkt.

Emner