3. oktober 2023

Universitetsbiblioteket i Fiolstræde åbner for offentligheden

Formidling

Ikke som bibliotek, ikke som museum – men som en indgang til Københavns Universitets fortid, nutid og fremtid.

Universitetetsbiblioteket i Fiolstræde
Universitetsbibliotekets bogsal. Fra 3. oktober er den åben for offentligheden.

Biblioteksbygningen i Fiolstræde blev indviet i 1861, men de seneste år har offentlighed​en ikke haft adgang til den. Det laver Københ​avns Universitet nu om på. Fremover vil alle få mulighed for at besøge den enestående bygning, når dørene åbnes fra tirsdag den 3. oktober.

Dermed bliver det muligt for alle – også indefra – at opleve den historisk unikke og arkitektonisk smukke bygning og samtidig få et indblik i Københavns Universitets historie. Med tiden vil indhold og aktiviteter vokse gradvist frem i samarbejde med universitetets faglige miljøer.

- Ambitionen er, at Universitetsbiblioteket i Fiolstræde skal udvikle sig til en tværfaglig fysisk ramme for Københavns Universitets møde med omverdenen. Et mødested, der på nytænkt vis formidler forskning, historie og viden, giver inspiration og appellerer til debat, siger prorektor Kristian Cedervall Lauta.

Et sted til formidling og møder med omverdenen

Biblioteksbygningen fungerede som universitetsbibliotek i 148 år – fra 1861 til 2009. Herefter flyttede biblioteksfunktionen med de sidste studerende i Latinerkvarteret til campusområderne, og bygningen blev lukket for offentligheden.

Tirsdag den 3. oktober åbner Universitetsbiblioteket – med den overvældende bogsal fyldt med bøger i to etager – for offentligheden med faste åbningstider. Det koster 75 kroner at komme ind.

I butikken er der også mulighed for at købe merchandise fra Københavns Universitet – alt fra krus, muleposer, T-shirts og postkort til bøger om universitetets historie, bygninger og kunst.

Læs mere om Biblioteksbygningens historie

Artikel om Biblioteksbygningens historie på det universitetshistoriske leksikon

Besøg Universitetsbiblioteket

​​Adresse
Fiolstræde 1
1171 København K

​Tirsdag-onsdag og fredag-lørdag: 10-16
Torsdag: 10-20
Søndag og mandag lukket

Entré
Voksne fra 18 år: 75 kroner (kort, kontant og MobilePay)
Børn/unge under 18 år gratis adgang

Omvisninger
En gratis omvisning på dansk kl. 13 alle dage i åbningstiden (højst 25 deltagere)

Tilgængelighed
Bygningen har en bagindgang med rampe via Port B på Frue Plads. Elevator i bogsalen giver adgang til 1. sal.

Universitetsbiblioteket

Fiolstræde 1