10. november 2023

Cecilie Rubow er årets underviser på Københavns Universitet

Undervisningspris

Lektor og antropolog Cecilie Rubow har ved Københavns Universitets årsfest modtaget Undervisningsprisen 2023 for god og inspirerende undervisning.

Cecilie Rubow, Foto: SAMF
Årets prismodtager, Cecilie Rubow, Foto: SAMF

”Cecilie Rubow er en inspirerende formidler, som formår at formidle svært stof med humor, lethed og stort engagement og holder den røde tråd skarpt gennem forelæsninger og seminarer.”

Sådan står der i indstillingen til Københavns Universitets undervisningspris, hvor 47 førsteårsstuderende på Institut for Antropologi begrunder, hvorfor netop Cecilie Rubow bør have prisen.

Den anbefaling har KU’s Uddannelsesstrategiske Råd, der er ansvarlig for undervisningsprisen, nu fulgt: Ved Københavns Universitets årsfest den 10. november fik Cecilie Rubow, lektor ved Institut for Antropologi, overrakt prisen. Med anerkendelsen følger en dekoreret porcelænsugle fra Royal Copenhagen og 25.000 kroner.

For prismodtageren selv har undervisningen altid været en vigtig prioritet.

Cecilie Rubow. Foto: Nikolai Linares
Cecilie Rubow med årets pris. Foto: Nikolai Linares.

”Det bedste ved at modtage prisen er den opmærksomhed, det skaber på undervisning – ikke bare min egen, men på undervisning overhovedet her på universitetet. Der bliver ydet så utrolig megen fin undervisning. Der er et virkeligt højt engagement blandt undervisere og studerende,” siger Cecilie Rubow.

Ud over at tildele Cecilie Rubow Uddannelsesprisen har det Uddannelsesstrategiske Råd nomineret hende til Undervisnings- og Forskningsministeriets undervisningspriser sammen med Svend Skriver, lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab.

På forskningsområdet er Cecilie Rubows interesser er orienteret imod studiet af natur, etik, religion og politik i en dansk og nordisk kontekst.

Video: Cecilie Rubow får overbragt nyheden om prisen