26. juli 2024

Københavns Universitet siger velkommen til 7.215 nye studerende og to nye uddannelser

Optag 2024

Lidt over midnat den 26. juli blev 7.215 nye studerende tilbudt en plads på en af Københavns Universitets bacheloruddannelser.

Studerende til immatrikulationsfest på Frue Plads
7.215 nye bachelorstuderende bliver i år budt velkommen på Københavns Universitet. Foto: Nikolai Linares

Normalt sidder ansøgerne klar den 28. juli for at få beskeden, de har ventet på – nemlig om de er blevet optaget på deres ønskede uddannelse. Men i år er datoen rykket til 26. juli for at ramme en hverdag.

Ved midnat fik dette års ansøgere derfor besked om optagelse eller ej – og Københavns Universitet kan igen i år melde næsten udsolgt og åbne dørene for lidt flere end 7.000 nye studerende.

- Jeg er utrolig glad for, at der er mange, som vil studere hos os. Det vidner om, at vi har spændende uddannelser, som matcher ansøgernes interesser – og hvert år ser jeg frem til at byde dem alle velkommen til starten på deres universitetsliv. Alt er nyt, spændende og sikkert lidt nervepirrende, og derfor gør vi vores bedste for at tage godt imod dem, siger Københavns Universitets prorektor for uddannelse, Kristian Cedervall Lauta.

God modtagelse af nye uddannelser

Københavns Universitet har i år to nye bacheloruddannelser, som ansøgerne kunne søge ind på.

Den ene er medicin, som nu også kan læses i Køge, og efter dette års optagelse står det klart, at uddannelsen har fanget ansøgernes opmærksomhed. Den har i alt fået 1.877 ansøgninger til dens 130 studiepladser og er dermed fyldt op.

Den anden nye uddannelse er bioinformatik. Her lærer de studerende at analysere og håndtere store mængder af biologisk data, når der arbejdes med nogle af de højaktuelle og konkrete problemer, for eksempel inden for sundhed, fødevarer, klima og kunstig intelligens.

Uddannelsen er ligeledes kommet godt fra start med 209 ansøgninger til dens 44 studiepladser, hvilket betyder, at den også starter med fuldt hus.

Husk at takke ja eller nej

Senest 31. juli skal de, som har fået tilbudt en plads på Københavns Universitet, huske at takke ja eller nej til pladsen.

Svaret giver de på ansøgerportalen Mit KU. Det var også her, de fik besked om optagelse.