11. april 2024

Efter blodprop: Marina Abramović får nu overrakt Sonningprisen

Sonningprisen

Sidste år blev overrækkelsen af Sonningprisen aflyst i sidste øjeblik, da prismodtageren, Marina Abramović, blev akut indlagt med en blodprop i lungen. Nu kommer hun til Københavns Universitet for at modtage prisen.

Marina Abramović
I sit kompromisløse kunstneriske nærvær udfordrer vinderen af Sonningprisen Marina Abramović kulturelle grænser, kropslige grænser, kønslige grænser og grænser mellem kunst. Foto: Attilio Maranzano - Courtesy of the Marina Abramović Archives

For godt et år siden skulle den internationalt anerkendte performancekunstner Marina Abramović have modtaget Sonningprisen på Københavns Universitet. På dagen for afrejsen til København blev hun indlagt på hospitalet med en blodprop i lungen, som nær kostede hende livet. Hun gennemgik tre livsnødvendige operationer, fik flere blodtransfusioner og lå i respirator, som hun beretter om i sin nye bog fra 2023: Marina Abramović: A Visual Biography.

Marina Abramović er nu rask igen og får overrakt Sonningprisen fredag den 19. april.

- Jeg er først og fremmest glad og lettet over, at Marina Abramović er kommet sig ovenpå den livstruende blodprop, hun fik sidste år, lige inden hun skulle rejse til København for at modtage Sonningprisen. Jeg ser meget frem til, at vi nu kan hædre hende for hendes helt unikke og mangeårige bidrag til den europæiske kulturhistorie, siger Henrik C. Wegener, rektor på Københavns Universitet.

Marina Abramović får Sonningprisen for sine fem årtiers banebrydende og grænseoverskridende værker, som Københavns Universitet skrev om i pressemeddelelsen, der offentliggjorde hende som modtageren af Sonningprisen 2023.

Tid og sted

Sonningprisen 2023 bliver overrakt til Marina Abramović fredag den 19. april i Festsalen på Københavns Universitet med indgang fra Frue Plads. Dørene åbner kl. 12.30.

Pressen er velkommen mod fremvisning af gyldigt pressekort. Tilmelding er ikke nødvendig. Dørene lukker kl. 12.50. Der vil efter ceremonien, ca. kl. 14.30, blive afholdt et kort pressemøde, hvor fremmødte journalister kan stille spørgsmål til Marina Abramović .

Jesper Tang Nielsen
Gæsteforsker ved Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet