5. marts 2025

Forskere skal formidle den nyeste viden om ’tumlinger’ til pædagoger og forældre

Bevilling

Med støtte fra Nordea-fonden vil psykologer på Københavns Universitet styrke de 1-2-åriges sociale og følelsesmæssige udvikling gennem projektet ’Forstå din tumling’. Målet er bl.a. at omsætte viden om aldersgruppen til konkrete redskaber for forældre og personalet i dagtilbud.

Lille barn på legeplads
Foto: Colourbox

Med et kærligt udtryk bliver småbørn i 1-2-årsalderen ofte kaldt tumlinger. Perioden omtales også som ’trodsalderen’, fordi barnet begynder at udvikle selvstændighed. ’Tumlinger’ udforsker grænser, siger ofte nej og vil gerne gøre det meste selv. Det kan indimellem føre til stærke følelser og frustrationer – både for barnet og dets omgivelser.

Netop denne vigtige fase i småbørns udvikling står i centrum for et nyt forsknings- og interventionsprojekt, ’Forstå din tumling’, der med en bevilling på 15 mio. kr. fra Nordea-fonden bliver forankret på Nationalt Videnscenter for Tidlig Indsats og Familieforskning (se boks).

Projektet har særligt fokus på børnenes omsorgspersoner, dvs. forældre og pædagogisk personale i vuggestuer og dagpleje, der er centrale for børnenes udvikling.

”Forældre og pædagogisk personale har en afgørende rolle i at hjælpe børnene med at regulere de svære følelser, der naturligt opstår i tumlingealderen. Samtidig har børnene brug for, at de voksne kan stille krav på en tydelig og sensitiv måde, men også støtte barnets lyst til at lege og udforske verden,” forklarer Mette Skovgaard Væver, der er professor og leder af det nationale videnscenter.

Projektets leder, Ida Egmose Pedersen, der er adjunkt på Institut for Psykologi ved KU, uddyber:

”Med projektet udvikler vi i dialog med forældre og pædagogisk personale en indsats, der vil formidle forskningsbaseret viden om tumlingers udvikling til forældre og pædagogisk personale. Målet er at udvikle konkrete redskaber til arbejdet i vuggestuer og dagpleje og samtidig tilbyde forældre et lettilgængeligt alternativ til den information, de i dag må finde andre steder – f.eks. på nettet.”

Parallelle indsatser i hjem og dagtilbud

Indsatsen vil blive testet og evalueret blandt 800 pædagogiske medarbejdere, herunder 200 dagplejere, og 1.200 forældre. Det sker ved at inddrage 65 dagtilbud i fem kommuner.

I dagtilbuddene vil ’Forstå din tumling’ tilbyde det pædagogiske personale viden og kompetencer, så de ansatte bedre kan støtte børnenes følelsesmæssige og sociale udvikling. Desuden vil projektet styrke samarbejdet mellem dagtilbud og hjem. Her er der særligt fokus på kommunikationen mellem personale og forældre ved forældresamtaler og i de daglige afleverings- og hentesituationer.

Det handler ikke om at presse forældrene og forsøge at gøre dem til ’perfekte’ forældre, men derimod om at give dem nogle gode, praktiske redskaber.

Adjunkt Ida Egmose Pedersen

Også forældrene får tilbudt lettilgængelig, forskningsbaseret viden om tumlingers følelsesmæssige udvikling. Men forskerne vil samtidig støtte forældrenes egen oplevelse af kompetence i forældreskabet ved at sætte fokus på det ’gode-nok-forældreskab’ og normalisere de udfordringer, mange oplever.

Det sidste er vigtigt, understreger Ida Egmose Pedersen.

”Det handler ikke om at presse forældrene og forsøge at gøre dem til ’perfekte’ forældre, men derimod om at give dem nogle gode, praktiske redskaber til at håndtere stressende og udfordrende dagligdagssituationer. Og mange vil måske blot blive bekræftet i, at det, de allerede gør, er godt nok.”

Overbygning på ’Forstå din baby’

Projektet ligger i forlængelse af det veletablerede projekt ’Forstå din baby’, hvor psykologer på Nationalt Videnscenter for Tidlig Indsats og Familieforskning har arbejdet med de mindste børn i samarbejde med bl.a. sundhedsplejersker.

Det nye projekt vil da også videreudvikle nogle af de samme redskaber og samtidig inddrage erfaringer fra andre vuggestueprojekter. Blandt andet vil ’Forstå din tumling’ udvide videoteket fra ’Forstå din baby’ med små forklarende videoer for forældre og længere digitale læringsforløb med refleksionsøvelser for personalet i dagtilbuddene.

I sidste ende håber Mette Skovgaard Væver og Ida Egmose Pedersen, at projektet vil hjælpe børn, som ikke i dag oplever en god daglig kontakt med voksne. Således viser en tidligere undersøgelse, at kvaliteten i mere end en tredjedel af landets dagtilbud er utilstrækkelig. Men frem for alt har ’Forstå din tumling’ et bredt sigte:

”Der er for tiden stort fokus på både børn og unges trivsel. For os er det helt store mål at støtte alle børns sociale og følelsesmæssige udvikling. Ikke kun børn, der er i risiko. Vi ved, at hjemmet og dagtilbuddene er de vigtigste arenaer for børnenes udvikling, så kan vi styrke dem, hjælper vi børnene godt på vej i deres senere liv,” siger Ida Egmose Pedersen.

Kontakt

Ida Egmose Pedersen
Adjunkt (tenure track)
Institut for Psykologi samt Nationalt Videnscenter for Tidlig Indsats og Familieforskning
E-mail: ida.pedersen@psy.ku.dk 
Telefon: +45 35 33 05 28

Mette Skovgaard Væver
Professor
Institut for Psykologi samt Nationalt Videnscenter for Tidlig Indsats og Familieforskning
E-mail: mette.vaever@psy.ku.dk 
Telefon: +45 28 74 19 66

Søren Bang
Journalist, Københavns Universitet
E-mail: sba@samf.ku.dk 
Mobil: +45 29 21 09 73

Emner

Læs også