Ny forskning bremser forstadier til diabetes – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > 2013 > 2013.11 > Ny forskning bremser f...

12. november 2013

Ny forskning bremser forstadier til diabetes

diabetes

Forskere fra Yale University og Københavns Universitet har fundet en måde at bremse de molekylærbiologiske processer i leveren, der kan føre til type 2-diabetes. Forskningsresultaterne er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Cell Metabolism.

Ny forskning giver håb om bedre behandling af type 2-diabetes. I et nyt projekt har forskerne haft et særligt stof under lup – nemlig dinitrophenol (DNP). Stoffet hæmmer aktivitet i cellens mitokondrier, der fungerer som en slags energikraftværk. Forskerne har undersøgt en særlig form af stoffet, der specifikt virker i leveren. DNP blev benyttet i 1930’erne, men taget af markedet fordi det kunne forårsage en alvorlig bivirkning i form af høj feber. Forskerne har nu fundet en sikker måde til at reducere den farlige bivirkning ved en simpel kemisk modifikation af DNP. Stoffet bliver på den måde målrettet leveren og skal kun gives i minimale doser:

Ny forskning giver håb om bedre behandling af type 2-diabetes

–Jeg er begejstret over de lovende resultater, som tyder på, at vi nu har mulighed for specifikt at øge fedtomsætningen i leveren, siger professor Gerald Shulman.

– Vi har fundet ud af, at vores DNP-derivat bivirkningsfrit øger følsomheden for insulin og samtidig sænker niveauet af fedtstoffer i blodet. Stoffet har en særdeles positiv indvirkning på alle de risikofaktorer, som er involveret i type 2-diabetes og såkaldt nonalkoholisk fedtlever, siger professor Gerald Shulman. Han er professor på Yale University, forsker ved Howard Hughes Medical Institutes og scientific director i Section for Metabolic Imaging and Liver Metabolism, som netop er åbnet på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet. Den nye sektion er en del af The Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research.

Gerald Shulman fortæller, at den positive effekt af det leverspecifikke DNP-derivat viser sig i rottemodeller af nonalkoholisk fedtlever og type 2-diabetes, hvor stoffet normaliserer fedtindholdet i leveren og sænker blodsukkeret. De nye resultater er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Cell Metabolism.

Sammenhæng mellem leversygdom og type 2-diabetes

Der er en tydelig sammenhæng mellem nonalkoholisk fedtleversygdom, type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdom. En teori går ud på, at når kroppens følsomhed for insulin aftager, og insulinproduktionen derfor øges, medvirker det til, at leveren producerer for meget fedt. Det fører til forhøjet fedtindhold i både blodet og leveren. Fedtleversygdom fører til øget sukkerproduktion i leveren og forhøjet blodsukker.

–Jeg er begejstret over de lovende resultater, som tyder på, at vi nu har mulighed for specifikt at øge fedtomsætningen i leveren og dermed behandle de grundlæggende biologiske årsager til fedtleversygdom og type 2-diabetes, slutter professor Gerald Shulman.

Akademisk medarbejder