Forskere opklarer mekanismen bag kendt lægemiddel – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > Forskere opklarer meka...

10. juni 2014

Forskere opklarer mekanismen bag kendt lægemiddel

Diabetes

Lægemidlet metformin hæmmer leverens glukoseproduktion og hjælper patienter med type 2-diabetes verden over. Et nyt studie offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Nature forklarer nu for første gang hvordan. De nye forskningsresultater baner vejen for en mere effektiv behandling af type 2-diabetes.

Metformin er et af de ældste og mest effektive lægemidler til behandling af patienter med type 2-diabetes, fordi det indehholder et aktivt stof, der hæmmer leverens glukoseproduktion. Leveren spiller en vigtig rolle for blodsukkeret – blandt andet ved at omdanne laktat og aminosyrer til glukose, som kroppens øvrige celler kan omsætte til energi. Men hvordan metformin nedsætter leverens glukoseproduktion, har indtil nu været en gåde:

Metformin er en kemisk syntese af et lægemiddelstof, der findes i den franske syren. De såkaldte biguanider fra den franske syren har været kendt og brugt siden 1920'erne.

– Vi har længe vidst, at metformin effektivt reducerer blodsukkerniveauet hos diabetespatienter, men præcist hvordan er et mysterium. Nu har vi på molekylært niveau vist, hvordan metformin virker på levercellerne. Kendskabet til dén mekanisme kan forbedre fremtidens lægemidler til behandling af type 2-diabetes, siger professor Gerald I. Shulman. Han er professor på Yale University, forsker ved Howard Hughes Medical Institutes og scientific director i Section for Metabolic Imaging and Liver Metabolism, som er en del af The Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research på Københavns Universitet.

De nye resultater er netop publiceret i det anerkendte tidsskrift Nature

Metformin er en kemisk syntese af et lægemiddelstof, der findes i den franske syren – og forskere har nu vist, at stoffet reducerer leverens glukoseproduktion ved at hæmme det særlige enzym glycerophosphate dehydrogenase (mGPD). Enzymet findes i levercellens mitokondrier, der fungerer som en slags energikraftværk i kroppens celler.

- Vi ved nu, hvordan et af de ældste og mest effektive antidiabetiske lægemidler virker. Det vil fremme udviklingen af endnu mere effektiv behandling, som specifikt nedsætter leverens glukoseproduktion og reducerer blodsukkeret hos patienten, siger Gerald I. Shulman.

Professor Gerald Shulman