Forskere afdækker hidtil ubeskrevet cancer-enzym – Københavns Universitet

Nyheder > Alle nyheder > Forskere afdækker hidt...

12. september 2018

Forskere afdækker hidtil ubeskrevet cancer-enzym

Proteinforskning

I et nyt studie i det anerkendte, videnskabelige tidsskrift Nature Communications har forskere fra Københavns Universitet fundet ud af, hvordan et enzym med nøglerolle i cancerudvikling fungerer. Forskerne håber, at deres nye viden kan gøre det muligt at designe mere præcise lægemidler.

Højteknologisk massespektrometri bruges meget i proteinforskning (Foto: Simon Skipper)

Det er langt fra alle proteiner og enzymer i menneskekroppen, som man i dag ved, hvordan fungerer. Nu er forskere på Københavns Universitet kommet lidt tættere på at forstå, hvordan et enzym, der ser ud til at være vigtigt i kræftudvikling, opfører sig inde i cellerne.

Det nye studie, der lige er blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Communications, viser som det første, at enzymet METTL13 er med til at kontrollere dannelsen af nye proteiner i cellerne.

”Processen med at danne proteiner skal helst ikke gå galt, fordi vi ved fra anden forskning, at det kan føre til dannelse af kræftsvulster og degenererende hjernesygdomme som Alzheimers og Parkinson’s. Derfor er det vigtigt, at vi nu har fundet ud af, hvordan dette enzym fungerer,” siger professor Jesper Velgaard Olsen fra Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research.

Enzymet er med til at styre dannelsen af proteiner ved at sætte stoffet methyl på et bestemt protein med navnet eEF1A.

”Hvis ikke methyl bliver sat ordentligt på, så går processen galt, og det fører til, at proteinet ikke udfører sin opgave ordentligt. Og det fører igen til forkert dannelse af proteiner i cellen. Det kommer til at foregå i et forkert tempo, og det lyder måske ikke så slemt, men det ser altså ud til at hænge sammen med meget alvorlige sygdomme,” siger Magnus Jakobsson, postdoc på Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research.

Forskerne har vist, hvordan enzymet fungerer ved at undersøge isolerede menneskelige cancerceller med blandt andet den avancerede teknologi massespektrometri, der kort fortalt kan kortlægge, hvor store mængder af hvilke proteiner, der er i en celle.

Nu håber forskerne, at man vil udvikle metoder og lægemidler, der kan ramme og manipulere med enzymet, hvis det ikke virker efter hensigten i vores celler.

Studiet er blandt andet støttet af Lundbeckfonden og Novo Nordisk Fonden.

Læs hele studiet “The dual methyltransferase METTL13 targets N terminus and Lys55 of eEF1A and modulates codon-specific translation rates”